Magt og medier

- en introduktion

Medierne spiller en central rolle som bindeled mellem magthavere (fx politiske og økonomiske) og resten af befolkningen.

Den journalistiske selvforståelse har tidligere været defineret som -kritisk vagthund- eller -den fjerde statsmagt-. Men fra at være de traditionelle magthavere der satte dagordnen, hvorefter pressen refererede - mere eller mindre kritisk, oplever vi i dag, hvordan pressen selv sætter dagsordnen og dermed kommer til at optræde som magthaver.

Det betyder også at politikere, offentlige myndigheder, interesseorganisationer og virksomheder i stigende grad professionaliserer deres pressekontakt, og at de professionelle kommunikationsmedarbejdere og spin-doktorer spiller en stadigt større rolle for dannelsen af den offentlige mening.

Men hvad betyder det for samspillet mellem politikere, borgere og medier? Er det overhovedet meningsfuldt at spørge om, hvem der har magten?

Magt og medier beskriver gennem punktnedslag i moderne magt- og medieteorier mediernes magtfulde rolle i det moderne samfund.

Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    1. edition (2007), 300 pages
    ISBN: 9788759312117
    Studiepris
    79,-
    Buy this product

Pensumeksemplar

Som underviser, har du mulighed for at anmode om et eksemplar af denne title

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Henrik Scherning på hs@samfundslitteratur.dk