Bogcover til Tv-nyheder i konkurrence

Tv-nyheder i konkurrence

I mere end 20 år havde DR's TV-Avisen monopol på nyhedsformidling i dansk tv. I 1988 var det slut.

Monopolet blev brudt, og konkurrencen på tv-nyheder var en realitet.

På kun få år opnåede TV2's Nyhederne at blive det mest sete nyhedsprogram; men også andre kanaler meldte sig i kampen om at få andel i danskernes nyhedsforbrug.

Stig Hjarvard præsenterer den første samlede analyse af, hvad der er sket med tv-nyhedsformidlingen, siden der kom konkurrence i dansk tv, og analysen af udviklingen i tv-nyhedernes form og indhold viser, hvordan nyhedsjournalistikken har ændret sig.

Hvor nyhedsformidlingen tidligere var styret af en politisk pålagt forpligtelse til at informere borgeren om samfundet, påvirkes nyhedernes form og indhold i stigende grad af en hensyntagen til seerne som forbrugere.

Det traditionelle væsentlighedskriterium får konkurrence fra kravet om nærhed, og hvad der er væsentligt at fortælle i nyhederne, afgøres i stigende omfang af, hvad redaktionen antager, den individuelle forbruger finder interessant.



Køb bogen

  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. udgave (1999), 272 sider
    ISBN: 9788759399675
    Academic Books
    109,-
    Buy this product

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et digitalt pensumeksemplar af denne titel

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Fagredaktøren er Henrik Schjerning

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik