Kig i bogen

Detaljerig mobiletnografi

- trin for trin
En del af serien Metoder Trin For Trin

Målgruppens respons på virksomhedens nye produkt er ikke som forventet. Masser af potentielle kunder har i spørgeskemaer og interviews hævdet, at de ville købe produktet. Men det sker ikke. Kunderne siger ét, men gør noget andet – hvorfor? Det vil du gerne undersøge. Men du har ikke tid til at foretage langvarige observationer blandt målgruppen, som i øvrigt er spredt over hele landet.

Derfor beslutter du dig for at gennemføre en mobiletnografisk undersøgelse, hvor kunderne selv dokumenterer deres hverdag ved hjælp af deres smartphone. Det sker ved, at de besvarer opgaver og spørgsmål, du stiller dem. Med telefonen som stedfortræder kommer du med ind i deltagernes private hjem og andre steder, hvor det ellers ville være svært at være med. Du får et nært og detaljerigt indblik i deres hverdag og en dyb forståelse for den kontekst, virksomhedens produkt skal passe ind i.

Denne bog guider igennem den proces, det er at gennemføre en mobiletnografisk undersøgelse fra start til slut.

Bogen er beregnet til at blive brugt af dig, der også har travlt med alt muligt andet, og derfor er den kortfattet og går lige til sagen. Bogens trinvise tilgang til den mobiletnografiske metode og de mange eksempler, forklaringer og illustrationer hjælper dig godt i gang.

Du kan læse bogen i dag og gå i gang med at forberede din mobiletnografiske undersøgelse i morgen.

 

Køb bogen

  • Bog (Softcover m. flapper)
    1. edition (2023), 96 pages
    ISBN: 9788759340936
    Studiepris
    128,-
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. edition (2023), 96 pages
    ISBN: 9788759342657
    Studiepris
    128,-
    Buy this product

Indholdsfortegnelse

1. En brugsbog til dig, der vil i gang med mobiletnografi 8

2. Hvad er mobiletnografi, og hvornår skal du bruge metoden? 12

3. Mobiletnografi i fem faser 18

4. Hvem skal være med til at udføre mobiletnografi? 22

5. Fase 1: Formål og design 28
   Case: Design af undersøgelse om unges oplevelse af valgkampen 36

6. Fase 2: Målgruppe og rekruttering 42
   Case: Rekruttering af humanistiske specialestuderende 50

7. Fase 3: Facilitering af forløbet 56
   Case: Facilitering af en undersøgelse om millenials’ hverdag på arbejde 62

8. Fase 4: Analyse 66
   Case: Analyse af fænomenet street food 76

9. Fase 5: Formidling 80
   Case: Formidling af indsigter om den attraktive cykeloplevelse 88

10. Forslag til videre læsning 94

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et digitalt pensumeksemplar af denne titel

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk