Bogcover til Legekunst
Kig i bogen

Legekunst

Leg, dannelse, kunst og kultur i dagtilbud

At fremme børns leg og dannelse er en central opgave for pædagoger i dagtilbud. Men hvordan gribes det an, og hvordan skaber man læringsmiljøer, der understøtter disse processer?

Denne bog undersøger, hvordan børns møde med kunst og kultur kan være med til at fremme leg og dannelse. Fælles for kunst og leg er, at de begge er aktiviteter, hvor børn og voksne udforsker verden og forholder sig åbent i situationen. I bogen undersøges det, hvordan leg og kunst konkret åbner verden og fællesskaber og dermed skaber mulighed for, at børn kan gøre sig dannende erfaringer.

Legekunst er derfor både begreb for kunsten at fremme leg og for at invitere kunst og kultur ind i dagtilbuddet på en måde, der fremmer børns dannelse.

Denne bogs første del introducerer til begreberne leg, dannelse, kunst og kultur og giver et bud på pædagogens rolle i legen. I bogens anden del undersøges syv konkrete eksempler på forløb, hvor børn møder kunst og kultur, baseret på forskningsprojekter i projekt LegeKunst.

Køb bogen

  • Bog (Softcover m. flapper)
    1. udgave (2022), 248 sider
    ISBN: 9788759340837
    Academic Books
    264,-
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. udgave (2022), 248 sider
    ISBN: 9788759342305
    Academic Books
    266,-
    Buy this product

Indholdsfortegnelse

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

Forord 11

Indledning 13
Lars Geer Hammershøj, Merete Cornét Sørensen og Thomas Thorsen

Del 1: Et teoretisk overblik

Kapitel 1: Dannelse og leg 29
Lars Geer Hammershøj og Helle Hovgaard Jørgensen

Kapitel 2: Kultur, æstetik og kunst i dagtilbud 51
Henriette Blomgren, Hanne Kusk, Merete Cornét Sørensen og Michael Blume

Kapitel 3: Pædagogens rolle i legen 71
Martin Hoffmann, Johan Bundgaard Nielsen, Merete Cornét Sørensen, Alette Raft Rasmussen og Morten Henriksen

Del 2: Forskning i forløb

Kapitel 4: Dannelse og venskab gennem leg 93
Lars Geer Hammershøj

Kapitel 5: Fantasileg og pædagogens deltagelse 109
Johan Bundgaard Nielsen

Kapitel 6: Improvisation og leg med æstetiske formsprog 127
Jane Hooge, Dorthe Vanghøj, Alette Raft Rasmussen og Morten Henriksen

Kapitel 7: Drama, leg og dannelse 145
Merete Cornét Sørensen og Thomas Thorsen

Kapitel 8: Historie-leg i børnehaven 163
Hjørdis Brandrup Kortbek, Helle Hovgaard Jørgensen og Ane Refshauge Høyrup

Kapitel 9: Jazz i børnehaven 181
Michael Blume og Henriette Blomgren

Kapitel 10: Skabende fællesskaber omkring materialer 199
Hanne Kusk

Kapitel 11: Kunsten at deltage i samskabelse – om at praktisere samskabelse inden for rammerne af en samarbejdsmodel 219
Astrid Kidde Larsen Nørgaard, Lise My Engrob Adamsen og Michael Nygaard Sander

Kapitel 12: LegeKunst set udefra – interview med Anne Bamford 235
Interviewer: Lars Geer Hammershøj, DPU, Aarhus Universitet

Bogens forfattere 245

 

Køb for Buy this product

Pensumeksemplarer ikke til rådighed

Det er ikke muligt at anmode om pensumeksemplarer af denne titel

Gratis læseprøve

Du kan finde en kort læseprøve samt bogens indholdsfortegnelse her

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik