Forord 9
KAPITEL 1
Indledning – fanget mellem fagligheder 11
1.1. Hvorfor dobbeltdiagnose? 11
1.2. Definitioner og begreber 12
1.3. Cases 14
1.4. Bogens tilgang til dobbeltdiagnose og tværfaglighed 23
1.5. Læsevejledning til bogen 33
1.6. Refleksionsspørgsmål 35
Del 1. Grundlag
KAPITEL 2
Fakta om dobbeltdiagnose 39
2.1. Indledning 39
2.2. Epidemiologi m.m. 39
2.3. Dobbeltdiagnoseområdets historie 45
2.4. Dilemmaer i arbejdet med mennesker med dobbeltdiagnose 52
2.5. Refleksionsspørgsmål 56
KAPITEL 3
Det organisatoriske landskab 57
3.1. Indledning 57
3.2. Udfordringer i casene 57
3.3. Organisatoriske udfordringer 60
3.4. Organisatoriske løsningsforslag 64
3.5. Forskellige niveauer for tværfagligt samarbejde 68
3.6. Afrunding 69
3.7. Refleksionsspørgsmål 69
KAPITEL 4
Brugernes fortælling om dobbeltdiagnose 71
4.1. Indledning 71
4.2. Hvordan er det at være det menneske, du er? 73
4.3. Rusmidlernes rolle 75
4.4. En hjælp, der hjælper 79
4.5. Familie og nære relationer 82
4.6. Noget at stå op til 82
4.7. Håb og drømme 85
4.8. Afrunding 87
4.9. Refleksionsspørgsmål 88
Del 2. Fagligheder
KAPITEL 5
Det socialfaglige arbejde med borgere med dobbeltdiagnose 93
5.1. Indledning 93
5.2. Socialt arbejde 94
5.3. Socialrådgiveren i kommunen: myndighedsopgaver og koordination 98
5.4. Socialrådgiveren i psykiatrien 101
5.5. Sociale indsatser 102
5.6. Afrunding 111
5.7. Refleksionsspørgsmål 112
KAPITEL 6
Det sygeplejefaglige arbejde med patienter med dobbeltdiagnose 113
6.1. Indledning 113
6.2. Hvor møder sygeplejersker patienter med dobbeltdiagnose? 114
6.3. Sygepleje til patienter med dobbeltdiagnose 117
6.4. Den sygeplejefaglige tilgang 123
6.5. Afrunding 129
6.6. Refleksionsspørgsmål 130
KAPITEL 7
Det lægefaglige arbejde med patienter med dobbeltdiagnose 131
7.1. Indledning 131
7.2. Lægens arbejde med dobbeltdiagnosepatienter 131
7.3. Den lægefaglige tilgang 136
7.4. Diagnostik 140
7.5. Læger og det tværfaglige samarbejde 142
7.6. Afrunding 146
7.7. Refleksionsspørgsmål 147
KAPITEL 8
Det psykologfaglige arbejde med mennesker med dobbeltdiagnose 149
8.1. Indledning 149
8.2. Hvor møder psykologen mennesker med dobbeltdiagnose? 149
8.3. Psykologen i rusmiddelbehandlingen 150
8.4. Psykologen i psykiatrien 157
8.5. Psykologen i det tværfaglige samarbejde 164
8.6. Afrunding 167
8.7. Refleksionsspørgsmål 168
Del 3. Muligheder
KAPITEL 9
De gode forløb 173
9.1. Indledning 173
9.2. Forløb med potentiale for forbedringer 173
9.3. Gode forløb for mennesker med dobbeltdiagnose 178
9.4. Afrunding 186
9.5. Refleksionsspørgsmål 187
KAPITEL 10
Fremtid – hvor skal dobbeltdiagnoseområdet hen? 189
10.1. Indledning 189
10.2. Udviklingstendenser på dobbeltdiagnoseområdet 189
10.3. Forebyggelse af dobbeltdiagnose 194
10.4. Organisering af dobbeltdiagnoseindsatsen 196
10.5. Samarbejde, viden og forskning inden for dobbeltdiagnoseområdet 199
10.6. Afrunding 204
10.7. Refleksionsspørgsmål 204
Litteratur 205
Om bogens forfattere 219
Indeks 221