YouTube er et altomfavnende og allestedsnærværende kulturelt fænomen. YouTube er måden at konsumere audiovisuelt indhold på for en hel generation. YouTube er en platform i stadig vækst og udvikling. YouTube er børnesange, dansevideoer, filmklip, musikarkiv og gør det selv-videoer. YouTube er arkiv og hukommelse. YouTube er interessefællesskaber, subkulturer, celebrity-adgang og læringsværktøj. YouTube er kultur!
YouTube-kulturen undersøger YouTube som mediefænomen og medieplatform – og sætter platformen i mediehistorisk og medieinstitutionelt perspektiv. Læs om, hvordan YouTube adskiller sig fra tidligere distributions- og indholdsformer, og om, hvordan YouTube er eksponent for en tiltagende dataficeringskultur: YouTube-brugere er blevet leverandører af data i et platformsfunderet økosystem.
YouTube-kulturen sætter også fokus på YouTubes indhold og dets udtryksformer, ligesom selvfremstilling, celebritetsformer og politik er udvalgte temaer.
YouTube besidder særegne affordances og æstetiske træk, der adskiller sig fra øvrige medieplatforme. YouTube-kulturen giver eksempler på, analyserer og undersøger, hvordan blandt andet affekt, humor og det kontroversielle er en væsentlig del af YouTube-kulturen, og hvordan det har betydning for, hvordan brugerne bruger, tilgår og til stadighed udvikler platformen.
Bogen er til studerende, forskere og praktikere inden for medier, kommunikation og de æstetiske fag – samt til alle nysgerrige, der vil vide mere om, hvordan YouTube er kommet til at spille en væsentlig rolle i vores (medie)kultur.