Børnelitteratur udvikler sig i dialog med nye medier og digitale muligheder. Det stiller nye krav til dem, der underviser i og formidler litteratur til børn og unge, og det er dét, denne bog handler om.
- Hvordan udvikler billedbøger, børneromaner, digitale fortællinger og ungdomslitteratur sig i en medietid?
- Hvad siger aktuel forskning om børnelitteratur og litteraturundervisning i skolen?
- Hvor er litteratur for børn og unge og litteraturdidaktikken på vej hen?
Disse spørgsmål svarer Børnelitteratur i en medietid på ud fra forskningsbaseret viden og en lang række konkrete eksempler på litteratur for børn og unge. I bogen møder du både “nyklassikere”, der ofte bliver læst i skolen, og helt nye værker.
Litteraturundervisningen skal være sansende, skabende og verdensvendt, og forfatteren har derfor udvalgt tekster, der gennem skrift, billeder og lyd inspirerer læseren til at møde teksterne med “sanserne forrest”. I stedet for at interessere os for, hvad børnelitteratur er, skal vi se på, hvad den gør.
Bogen henvender sig til lærerstuderende, studerende ved efter- og videreuddannelse samt dansklærere i grundskolen.