Indledning · 11
Udbetaler stadig uretmæssigt millioner · 12
Af hensyn til erhvervslivet · 13
Embedsmænd under pres · 14
En skueproces i Folketinget · 15
Kildemateriale og dokumentation · 17
Bogens opbygning · 21
Kapitel 1
Mange refusioner virker falske · 23
Et simpelt regneark · 23
Over halvdelen af verdens frie TDC-aktier · 25
Fuld refusion i Frankrig – det var ikke godt · 26
Ikke mulighed for at tjekke og kontrollere · 27
Til direktionen · 28
Tre grundlæggende problemer · 30
Svært at undersøge sagen til bunds · 32
Mange refusioner sker på et falsk grundlag · 35
Vi må tage forbehold for resultatet · 36
We ask you to send in documentation · 38
En erklæring vil ikke belyse det, vi gerne vil have · 39
Stråmænd, gennemstrømningsselskab eller aktieudlån? · 40
Med denne erklæring i hånden kan vi ikke gøre andet · 41
Early warning fra direktøren · 42
I denne vurdering må indgå erhvervslivets behov · 44
Beløbet kan først frigives af Danske Bank, når vi siger til · 45
Det var en fin forretning for dem – desværre · 46
Kapitel 2
Erhvervsliv vil have anonymitet frem for kontrol · 49
Jeg har kæmpet sammen med Lisbeth siden 2002 · 49
De reelle ejere – ikke stråmænd eller nominee · 50
Hensyn til aktieejere får lov at veje tungest · 51
Lex A.P. Møller · 53
Erhvervsliv afviser aktieregistrering som klart uacceptabel · 54
En model, der skal tilgodese Industrirådet og Rederiforeningen · 57
For at undgå Økonomisk Demokrati · 60
Jeg har jo selv talt med Mærsk · 64
Skattekontrollen skal i hvert fald ikke være mere effektiv · 68
Så tæt på erhvervslivets ønsker som muligt · 71
Børsreform lægger fundamentet for svindel med refusion · 74
Service frem for kontrol · 76
Bankerne overtager vores arbejde · 79
Det var simpel nød · 80
Bankordningen virker efter hensigten · 82
Graden af sikkerhed indeholder en politisk stillingtagen · 85
Reform vedtaget trods stor risiko for spekulation og skattesvindel · 88
Det vides ikke, hvorledes svig tænkes imødegået · 90
Vi kan ikke kontrollere dobbelt-refusion og aktielån · 91
De mest prekære problemer skudt til hjørne · 95
Vil ikke indhente oplysninger, der ikke giver aktionærerne bedre service · 96
Intern Revision: Lovgivningen må laves om · 98
Hvor længe skal man kunne skjule sin identitet? · 99
Problemkatalog: Politikerne skal vide, at det er en reel trussel mod skattesystemet · 101
Kapitel 3
Byrdebarometeret · 105
Bankerne er ikke meget for det · 105
Løbende indberetning er nøglen, men hensynet til bankerne går forrest · 107
En betydelig risiko for, at der uretmæssigt udbetales penge · 110
En relativt ubetydelig administrativ byrde · 112
Løsningsforslag i strid med regeringens politik · 114
Departementet vil kigge hele lovgivningen igennem · 118
Et pseudosvar og en papnæse · 120
Nyt nej fra ministeriet dagen efter valget · 123
Krav om at sætte tal på fanger Skat i en ond cirkel · 125
Danske aktionærer kan også snyde · 128
Vi vil nu lægge os i selen for at nå det sidste stykke · 130
Jeg vil gerne være den fine fuldmægtig i ministeriet · 132
Markant advarsel over morgenmaden · 134
Kapitel 4
Bankerne spænder ben · 138
Finansrådet vender tilbage · 138
Det Thailandske Vindue · 139
Bankerne afviser forslaget · 143
Der bliver formentlig refunderet for meget · 147
Øget brug af omnibusdepoter slører aktionærerne yderligere · 151
Storbankerne beder minister om ikke at skrive under · 154
Korrektioner må betyde, at bankerne udsteder flere udbyttenotaer pr. aktie · 158
Centrale konklusioner fra Intern Revision forsvinder · 162
Hensynet til finansmarkederne vinder 100 procent · 165
Løsning af refusionsproblem fjernes fra opdrag · 170
OECD relies heavily on the International Securities Services Association · 173
TRACE: Et system, der per definition inviterer til snyd · 178
Fuld effekt af TRACE kan først forventes om 5‑10 år · 183
Udfordringer, der måske ikke kan løses, skal ikke afskrække os · 188
Vi skal indkalde arbejdsgruppen hurtigst muligt · 191
Bankerne har ikke brug for ekstra tid · 196
Finanssektoren forhaler fortsat forløbet · 201
Den samme sværte · 205
Kapitel 5
Finanssektor vil overtage administrationen af skat · 209
Bankerne vil have Skat til at skrive under · 209
Den eksisterende ordning er ikke for hemmelige aktionærer · 210
For at skåne investorer for ulejlighed og besvær · 212
Ordningen kører efter bankernes forgodtbefindende · 213
VP presser på for at få udenlandske depotførere med · 215
Navngiven nettoafregning sikrere end refusion · 218
Finansrådet vil gå endnu længere · 220
EU-Kommissionen følger finanssektorens ønsker · 222
Danmark og andre EU-lande stritter imod · 225
Besnærende for Lisbeth Rømer at indgå en aftale med bankerne · 230
Skatteministeriet trækker bremsen · 234
Krav om indberetning af den retmæssige ejer · 238
Ingen af de to modeller vil forhindre svindel med refusion · 242
Man skyder det til hjørne og venter · 245
Kapitel 6
De hemmelige aktionærer begraves i tavshed · 251
Skattestoppets endeligt åbner for nye renteregler · 251
Ministers underskrift gør bankers indsigelser til skamme · 258
Vigtige brikker er stadig ikke på plads · 260
Intern Revision udelader det væsentligste · 263
Direktør beder om løsninger – ikke problemer · 267
Opgør med anonyme aktionærer kan forhindre skandale · 271
Fagligheden forsvinder, og direktøren slipper for advarsler på skrift · 274
Nye folk går i stor bue uden om det betændte emne · 278
Erhvervspolitisk problem parkeres på ny i OECD · 281
Hensyn til banker og investorer fortsat i front trods tip om mulig svindel · 284
Skandalen kommer frem: Har jeg et personligt ansvar? · 292
Kapitel 7
Foretrækker fortsat at fejludbetale · 298
Den optimale løsning vil fortsat være et fuldt ejerregister · 298
Regeringen fravælger model, der bedst forhindrer svindel · 301
Banker spiller aktiv og central rolle i tysk udbyttesvindel · 306
Banker også aktive i dansk udbytteskattespekulation · 313
Mange ligheder mellem bankernes cum-ex og cum-cum · 317
Deutsche Bank bag udbyttespekulation mod Danmark allerede midt i 00’erne · 324
Storbanker truer med investorflugt – uden videre belæg · 329
Minister og sagsøgte banker indgår aftale, der ikke forhindrer svindel · 335
Minister afviser et opgør med de hemmelige aktionærer · 341
Hensynet til erhvervslivet er mest af alt et opportunt argument · 345
Åpenhet om eierforhold hører naturlig hjemme i et demokratisk samfunn · 352
Udbetaler fortsat hellere uretmæssige refusioner · 357
Konklusioner
Anonyme ejere og usynlig politik · 365
Folketinget får ikke de mange interne advarsler · 366
Hemmelige aktionærer forhindrer kontrol · 367
Erhvervslivet lægger fundamentet · 369
Bankerne bremser bedre kontrol · 373
Fremtidige udbytteregler imødekommer sagsøgte banker · 378
De opportune argumenters asymmetri · 381
Usynlig politik ‘overruler’ demokrati og samfundshensyn · 390
Efterskrift · 397
Referencer · 401