Denne bog handler om sprogets mindste betydningsbærende enheder, nemlig morfemerne. Forskning viser at god morfologisk opmærksomhed og morfematiske færdigheder har betydning for både læseforståelse, læsehastighed, ordkendskab og stavefærdigheder. Vi ved også at morfologisk opmærksomhed kan styrkes hos elever og kursister med ringere sproglige forudsætninger gennem direkte undervisning i morfologisk opmærksomhed og brug af morfematiske strategier.
Skal man undervise børn, unge eller voksne i læsning, stavning og skrivning, har man brug for et grundigt indblik i det danske sprogs indretning. Det kan være et godt udgangspunkt at være en god sprogbruger, men det er typisk ikke tilstrækkeligt i sig selv. Grundig viden om morfologi kan styrke den underviser der ønsker at kunne udpege, forklare og kategorisere ords opbygning og orddeles funktion i sproget for børn eller voksne på en pædagogisk måde.
Gennem præsentation, praktiske øvelser med løsningsforslag og refleksionsøvelser gør bogen læseren fortrolig med morfologi. Bogen tilbyder argumenter for at undervise i morfologi og et begrebsapparat og analysemetoder til at vurdere og udvikle usikre stavere og læseres morfologiske opmærksomhed, ordlæsestrategier og stavestrategier.
Bogen falder i tre dele. I første del introduceres centrale sproglige grundbegreber og relevansen ved at arbejde med morfologi. I anden del gås i dybden med de enkelte morfemtyper og herefter principperne for sammensætning, afledning og bøjning. I bogens tredje del ses på vurdering af morfematiske færdigheder og undervisningstiltag.
Bogen henvender sig til alle med interesse for dansk sprog, herunder nuværende eller kommende undervisere i læsning og stavning, læsevejledere og specialundervisere. Det kan fx være undervisere på mellemtrinnet og i udskolingens almene læse- og staveundervisning, i særligt tilrettelagte eller understøttende forløb, på ungdomsuddannelserne eller i læseundervisningen for unge og voksne (FGU, FVU, OBU m.v.).