Bogcover til 15 aktuelle læringsteorier

15 aktuelle læringsteorier

Denne bog er en dansk version af den engelske Contemporary Theories of Learning, der udkom første gang i 2009 og i en revideret og opdateret udgave i 2018.

Den omfatter et udvalg af 15 centrale artikler af de senere års mest betydningsfulde internationale læringsteoretikere med relation til skolelæring, ungdomslæring, voksenlæring, uddannelseslæring, læring i arbejdslivet og mere bredt om læring i det hele taget.

Bogens forfattere stammer fra Danmark, Sverige, England, Tyskland, Holland, Belgien, USA, Australien og New Zealand.


Køb bogen

  • Bog (Softcover m. flapper)
    1. udgave (2019), 278 sider
    ISBN: 9788759331361
    Academic Books
    279,-
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. udgave (2019), 278 sider
    ISBN: 9788759334140
    Academic Books
    221,-
    Buy this product

Anmeldelser

Underviser

"En fantastisk god bog, der sammenfatter det bedste af de mest relevante læringsteorier. En bog, hvor man hurtigt får overblik og kan vælge, hvorvidt man ønsker at dykke længere ned i en specifik læringsteori. Et must for mennesker på uddannelse." - John Hatting, Midt- og Vestjyllands Politi.

"Bogen er faglig relevant og det er en fornøjelse, at den type grundlæggende teori kommer i nye udgaver, så de kan præsenteres på aktuelle uddannelser." - Anne Hejgaard, UCNact2learn Pædagogik & Læring.

"Styrkerne er at bogen er relevant og bredt funderet ift læringsteorier. Ligeså er der gode kritiske artikler, der berører læring på samfundsplan. Velredigeret bog." - Hans Jensen, UC Syd, Professionsuddannelsen Ernæring og Sundhed.

Medier

"Læringstrekanten holder fortsat, når jeg som underviser ser på studerende og elever og kolleger: Vi skal have en drivkraft, for at få lært et bestemt fag. Der skal være mening med det, vi skal lære, og det skal være muligt at mestre udfordringen. Så nemt forklarer Knud Illeriis, hvad der er afgørende for læring." - Bodil Christensen , Folkeskolen.dk

Indholdsfortegnelse

Forord 7

1. Læringsteoriens elementer 9
Hvordan hænger det hele sammen?
Knud Illeris

2. At blive en person i samfundet 35
Hvordan bliver man sig selv?
Peter Jarvis

3. Biografisk læring 53
Inden for den nye diskurs om livslang læring
Peter Alheit

4. Pragmatisme 69
Læring som kreativ fantasi
Bente Elkjær

5. Intuitiv læring og skolelæring 91
Howard Gardner

6. Selvets livshistorie 103
Mark Tennant

7. Voksenlæringsteori 119
Udvikling og fremtidsmuligheder
Sharan B. Merriam

8. Transformativ læring 135
Overblik, svar på kritik, nye perspektiver
Jack Mezirow

9. At leve, lære og arbejde i senmoderniteten 155
Læring med henblik på arbejdslivet
Danny Wildemeersch, Veerle Stroobants og Marc Jans

10. Mentalitetsændringer blandt unge 173
Thomas Ziehe

11. En læringsmodel 185
Optimering af læringsstrategiernes effektivitet
John Hattie og Gregory Donoghue

12. Læringens følelsesdimension 207
Carolyn Jackson

13. Praksisfællesskaber og læringslandskaber 225
Rammer for en social læringsteori
Etienne Wenger-Trayner og Beverly Wenger-Trayner

14. Læring i spændingsfeltet mellem produktionens og udviklingens logik 247
Per-Erik Ellström

15. En indvending mod læringens politik 257
Gert Biesta

Bogens tekster 277

Køb for Buy this product

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik