Automatisering, digital selvbetjening, elektroniske sagsbehandlingssystemer og machine learning forbedrer og effektiviserer arbejdet med mange forvaltningsopgaver til gavn for borgere, virksomheder og den offentlige sektor, men sætter også nye dagsordener.
Den digitale, datadrevne forvaltning forandrer forholdene internt i myndigheder, mellem myndigheder og mellem borgere og myndigheder. Denne lærebogsantologi adresserer de udfordringer og muligheder, der opstår som følge af digitalisering i den offentlige sektor.
Betydningen af digitalisering og it-udvikling står centralt i bogens 14 kapitler, men forfatterne betragter digital forvaltning som mere end teknik. Digitalisering i offentlig forvaltning handler også om brugere og borgere, forvaltningspolitik, regelsæt og organisatoriske traditioner.
Digitalisering i offentlig forvaltning anlægger en tværfaglig, anvendelsesorienteret tilgang ved at belyse politologiske, sociologiske, økonomiske, organisatoriske og juridiske perspektiver på udviklingen af administrative teknologier.
Bogen er rettet mod undervisning i offentlig forvaltning på professionshøjskoler og universiteter samt mod efter- og videreuddannelse inden for offentlig forvaltning.
Hvert kapitel afsluttes med arbejds- og refleksionsspørgsmål, der kan anvendes i undervisningen, samt forslag til videre læsning.