Forord 11
Tak for input og engagement i bogens emne! 11
1. Introduktion til bogens tema og guide til din læsning 13
Introduktion 15
Fokus på forskningskommunikation via traditionelle og sociale medier 15
Forskningskommunikation er en særlig type kommunikation 16
Forskningskommunikation bliver stadig vigtigere 17
Fokus på strategisk forskningskommunikation 17
Udgangspunktet er forskningskommunikation i en dansk kontekst 18
Bogen er en praktisk håndbog 19
Gensidig forståelse er mere produktiv end fordomme 20
Bogen er baseret på forskning og egne undersøgelser 21
Lad dig inspirere, find din egen stemme, og prøv dig frem 22
Sådan er bogen bygget op 23
Sådan kan du tilrettelægge din læsning af bogen 25
Spørgsmål til overvejelse 27
2. Forskningskommunikation - baggrund og perspektiv 29
Introduktion 31
Forskningskommunikation er et meget bredt begreb 31
Eksperterne har en vigtig rolle i videnssamfundet 34
Forskningskommunikation bliver en del af den dagsordenssættende proces 35
Forskningskommunikation finder sted i et komplekst mediesystem 35
Forskere er troværdige og uafhængige eksperter 37
Hvorfor forskningskommunikation? 38
Forskningskommunikation er også vigtigt set fra institutionens perspektiv 43
Mange mål og ambitioner i spil på samme tid 44
Hvad kan man som forsker være nervøs for? 45
Ekspertdebatten udgør en del af konteksten omkring forskningskommunikation 49
Offentligheden ønsker forskere i den offentlige debat og i medierne 50
Det postfaktuelle samfund gør forskningskommunikation endnu vigtigere 50
Fra forskningsformidling til forskningskommunikation - tre paradigmer 51
Spørgsmål til overvejelse 60
3. Forskernes rolle i medierne 61
Introduktion 63
Forskere er typisk ekspertkilder i medierne 63
Voldsom stigning i mediernes brug af eksperter 65
Hvad udtaler forskerne sig om i medierne? 67
Hvordan foregår samarbejdet mellem forskere og journalister? 70
Hvordan forholder forskellige forskertyper sig til at optræde i medierne? 73
Forskere og journalister: To forskellige professionelle kulturer 81
Fra ny forsker til etableret kilde 83
Skab og udnyt anledninger for at blive en etableret kilde 86
Spørgsmål til overvejelse 88
4. Din forskningskommunikation - mål og strategi? 89
Introduktion 91
Fem faser i en strategiproces 92
Fase 1: Skaf dig viden 93
Fase 2: Skab en strategi 94
Fase 3: Lav en plan 116
Fase 4: Eksekvér planen 122
Fase 5: Evaluér, reflektér og lær 124
Hvordan gør man alt det her i praksis? 127
Spørgsmål til overvejelse 130
5. Den gode historie som udgangspunkt for forskningskommunikation 131
Introduktion 133
Mediehistorier er historiefortælling 133
Hvilken grundfortælling ønsker du at skabe om dig selv? 134
Grundfortællingen er på et overordnet niveau 136
og historiefortællingen til medierne skal være konkret 136
Hvad gør du ved modhistorierne? 143
Kan du acceptere journalistens historiefortælling? 144
Den gode historie set fra journalistens synspunkt 145
To grundlæggende historietyper 151
Hvad er dit hovedbudskab? 151
Skab et overblik over, hvad du vil 153
Den gode historiefortælling skal være troværdig 154
Spørgsmål til overvejelse 155
6. Medier er kanaler for forskningskommunikation 157
Introduktion 159
Nyhedsfødekæden i et hybridt mediesystem 160
Hvilke medier og hvilke journalister er relevante? 161
Hvor får journalisterne deres idéer fra? 165
Kend forskel på news og views 165
Mulighederne på sociale medier 167
Hvordan kan du etablere dig som ekspert og thought leader på sociale medier? 169
Professionel, personlig - eller privat? 173
Hvad kan de forskellige sociale netværksmedier? 175
Hvordan skaber du relevant indhold på sociale medier? 183
Konkrete idéer til relevant indhold på de sociale medier 184
En enkel hjemmeside er en fornuftig investering 188
Sørg for en opdateret og præcis profil i PURE 189
Spørgsmål til overvejelse 190
7. Samarbejdet mellem forsker og journalist 191
Introduktion 193
Push eller pull? Proaktiv eller reaktiv? 193
Kontakt til en journalist kræver forarbejde 194
Solohistorie eller bredt udsendt pressemeddelelse? 197
Hvornår skal henvendelsen sendes? 198
Hvordan skal du lave den konkrete henvendelse til journalisten? 199
Når journalisten ringer - og du ikke ved det på forhånd 206
Det hvide ringbind - lav et lille lager af historier 209
At sige nej tak, hvis 212
Ad hoc-optræden eller fast ekspert? 213
Spørgsmål til overvejelse 214
8. Interviewet: før, under og efter 215
Introduktion 217
Før interviewet: De forudsigelige spørgsmål fra journalisten 217
De positive og de kritiske historiefortællinger 218
Forbered dig til interviewet 219
Når interviewet er i gang 223
Efter interviewet 233
Hvis det går galt 236
Opsummering: Før, under og efter interviewet 237
Spørgsmål til overvejelse 237
9. Kommunikationsafdelingen og samarbejdet med forskerne 239
Introduktion 241
Kommunikationsafdelingens rolle er at skabe optimal positionering 241
Forskeren og institutionen kan have forskelligt perspektiv på forskningskommunikation 242
Hvad ved vi om samarbejdet mellem forsker og kommunikationsafdeling? 244
Kommunikationsafdelingens overordnede aktiviteter for at støtte forskningskommunikation 246
Nye måder at styrke samarbejdet mellem kommunikationsafdeling og den enkelte forsker på 248
Andre tiltag til at styrke samarbejdet mellem kommunikationsafdeling og journalister 250
Hvordan kan jeg blive en dygtigere kommunikationsrådgiver? 251
Spørgsmål til overvejelse 255
Litteratur 257