Bogcover til Mindfulness som socialfaglig metode
Kig i bogen

Mindfulness som socialfaglig metode

- ro, nærvær og empati i praksis

Mindfulness er en anerkendt metode til at skabe balance og trivsel blandt udsatte grupper. Den 2.500 år gamle lære bag mindfulness er i de senere år blevet underbygget af forskning, der fremhæver den som en enkel, men effektiv metode mod stress, angst, depression og andre former for psykisk lidelse.

Med denne bog kommer du godt i gang med at lave mindfulness med udsatte børn, unge eller voksne på en fagligt forsvarlig og evidensbaseret måde. Du får brugbare råd, som gør mindfulness hverdagsvenlig og lige til at gå til i praksis. Bogen henvender sig til både nybegyndere og til dem, der allerede har prøvet at arbejde med mindfulness i praksis. Bogen tilbyder konkrete øvelser i mindfulness og en fagligt funderet viden om:

  • de særlige omstændigheder, der gør sig gældende for udsatte børn, unge og voksnes brug af mindfulness.
  • brugen af mindfulness i forbindelse med en række begreber fra det sociale område, herunder (meta-)kognition, affektiv afstemning og low arousal.
  • virkningen af mindfulness på forskellige gruppers udfordringer, fra stress, angst, depression over traumer og lav kropsbevidsthed til koncentrationsbesvær, indre uro og spændinger.
  • de tanker og teknikker, der ligger til grund for mindfulness og buddhistisk psykologi, og som kan bruges til at forstå mennesker i udsatte positioner på nye måder.


Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    1. udgave (2021), 146 sider
    ISBN: 9788759334027
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. udgave (2021), 146 sider
    ISBN: 9788759339336
    Academic Books
    177,-
    Buy this product

Anmeldelser

Medier

"Det er en god og inspirerende bog. Min nye bevidsthed om mindfulness har jeg koblet til min viden om, hvordan tanker og adfærd styrer ens reaktioner og handlinger, som jeg har fokus på hos studerende. Studerende kan bruge mindfulness, hvis de oplever, at det er svært at være nærværende og holde fokus. (…) Bogen har inspireret mig til at tænke, at der bør forskes i, hvad mindfulness til studerende i deres studieforløb kan gøre for deres læring både på uddannelsesinstitutionen og i praktikken samt for deres fastholdelse i uddannelsen." - Uddannelsesnyt

"Bogen er skrevet i et letforståeligt sprog og med en god opbygning, der gør det nemt at have den stående på hylden og bladre frem til det specifikke afsnit eller de konkrete øvelser, man lige kunne have brug for at repetere." - Psykologernes fagmagasin
https://www.dp.dk/p-psykologernes-fagmagasin/boganmeldelser/mindfulness-som-socialfaglig-metode/


Indholdsfortegnelse

Indledning: Mindfulness på det sociale område 9
Mindfulness - et effektivt redskab i praksis 9
Mindfulness på socialområdet 10
Om forfatteren 11
Mit mål med bogen 11

1. Mindfulness kort fortalt 13
Hvad er mindfulness? 13
Mindfulness og meditation sker i samme åndedræt 14
Mindfulness og yoga følger den samme bevægelse 19
Kapitlets vigtigste pointer 22
Guide: Fem trin til mindfulness 23
Guide: Fem trin til meditation 23
Guide: Otte trin til yoga 24

2. Mindfulness’ rødder i buddhismen 25
Sådan blev buddhismen født 25
Buddhas vej til oplysning 26
Den gode hverdag skabes på livets middelvej 26
Det fører til lidelse, når vi er utilfredse med livets vilkår 27
Vejen til vores lidelses ophør 28
Er det altid muligt at få lidelsen til at forsvinde? 30
Mindfulness hjælper os med at omfavne vores ubehag 32
Undgå spirituelle, religiøse eller terapeutiske undertoner 34
Kapitlets vigtigste pointer 35
Arbejdsspørgsmål 35
Faktaboks: Bag lås og slå skaber mindfulness frihed 35
Undersøg din lidelse 37

3. Vores følelser lagrer sig i kroppen 39
Lidelse sidder i kroppen 39
Lav kropsbevidsthed - et forsvar mod at mærke smerte og afsavn 41
Under meditation arbejder vi med kroppen 41
Bagsiden ved meditation 42
Livets sårende pile 43
Vores såkaldte negativitetsbias 44
Tre eksempler med mindfulness på det sociale område 44
Kapitlets vigtigste pointer 45
Case: Tankemeditation hjælper Signe med autisme med at falde i søvn 46
Faktaboks: Mindfulness bruges i en af verdens største flygtningelejre 47

4. Mindfulness: Et værktøj til stresshåndtering 49
Vi lever i en ADHD-kultur 49
Hvad er stress? 50
Stress og hvile: Kroppens livsnødvendige speeder og bremse 51
Mindfulness som redskab mod stress 53
Meditation kan mindske stress 53
Mindfulness er en videnskabeligt dokumenteret metode mod stress 54
Kritik af at bruge mindfulness til at forebygge stress 55
Kapitlets vigtigste pointer 56
Arbejdsspørgsmål 56
Case: En stressfri hverdag bag tremmer i et dansk fængsel 56
Øvelse: Belastningssituationer 57

5. Mindfulness for færre konflikter 59
Low arousal mindsker problemskabende adfærd 59
Kendetegn ved arousal 60
Tab af selvkontrol kan føre til problemer 61
Følelser smitter! Børn reagerer på hinandens følelser 63
Mindfulness - en vej til fred og medfølelse 63
Mere væren skaber ro i praksis 65
Personalet har ansvar for at forebygge konflikter 66
Kapitlets vigtigste pointer 67
Arbejdsspørgsmål 67
Case: Mindfulness gør Nanna bedre til at håndtere belastninger 67
Paradoksøvelse: Problemskabende adfærd 68

6. Arbejd bevidst med tanker, følelser og krop 71
Vær bevidst om dig selv 71
Vær bevidst om din krop 72
Vær bevidst om dine følelser 73
Vær bevidst om dine tanker 75
Vær bevidst om dine relationer 76
Kapitlets vigtigste pointer 78
Øvelse: Bevidsthed om tanker, følelser og krop 78
10 universelle grundfølelser 78
Øvelse i Social og Emotionel Læring (SEL) 80

7. Mindfulness kan bide sig fast 83
Jo mindre vi ved, des mere tror vi, at vi ved! 83
Der, hvor græsset altid er grønnere 84
Det, vi længes efter, er sandsynligvis lige for næsen af os 86
De drillesyge aber driller ikke mere 87
Bevæg dig ned i uvidenhedens dal 89
Egoet adskiller os fra andre mennesker 90
Hvem er jeg? 91
At vågne op til sit eget liv 92

8. Kom godt i gang med mindfulness 93
Hvorfor lave mindfulness med børn? 93
Sådan gør du! 94
Sådan tilpasser du mindfulness til barnets forudsætninger 94
Sådan kompenserer du for børns særlige behov 95
Kendetegn for børn med ADHD 96
Kendetegn for børn med autisme 97
De vigtige hv-spørgsmål 97
Skab aktive deltagelsesformer 98
Inklusion er for alle 99
Din rolle som igangsætter 100
De etiske overvejelser 102
Kapitlets vigtigste pointer 103
Arbejdsspørgsmål 103
Eksempel på mindfulness til børn 104
Yogaterningen - gør børneyoga sjovt 105
Mindful-stopdans 105
Børnemeditation: Lyset 106
Børnemeditation: Sindets renhed 107

9. Øvelse gør mester … 109
De vigtigste råd, før du går i gang 109
Musik kan give noget ekstra 109
Gode redskaber 110
RAIN - et indre værktøj til at håndtere følelser 110
Opmærksomhed på åndedræt og krop 111
Den glade kroejer 112
Kropsscanning 113
Grounding 115
Fem øvelser med mindfulness i naturen 116
Mindful yoga: Kraftfulde øvelser til at forene krop og sind 120

Ordliste 125

Litteratur 127

Indeks 143


 

Køb for Buy this product

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Gratis læseprøve

Du kan finde en kort læseprøve samt bogens indholdsfortegnelse her

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik