Demokrati er noget, man dannes til. Gennem deltagelse i fællesskaber. Fællesskaber som legen, hvor børn lærer sig selv og hinanden at praktisere demokrati. Dannelse og leg ligner på den måde hinanden og har ikke noget ydre mål andet end sig selv. Men leg og fællesskaber gør ikke dannelsen alene: Skole og daginstitutioner må også give stemme til børnene. Dannelse til demokrati kan dog aldrig angives på en formel, kan ikke blive en bestemt metodik eller stivne i rigide former. Alene det, at demokrati, deltagelse og dannelse ikke er færdige former, gør, at dannelse til demokrati må være eksperimenterende og åben.
Dannelse til demokrati
Indholdsfortegnelse
Indledning 9
Fortale 9
Demokrati 11
Dannelse 14
At genfortælle demokratiet 19
Demokrati lever i og ved levende mennesker 19
Demokrati - en stræben efter lighed 21
Demos - folk, kratos - styre 22
Om at tinge 26
En stemme og at stemme 28
Et miniatureportræt af hele folket? 30
Skal de døde binde de levende? 33
Plads til mere demokrati 37
Demokrati på arbejdspladsen 39
Med og mod 41
Frihed og fornuft 42
Demokratisk kultur 44
Kamp og frihed 44
Dannelse til demokrati 47
Leg, dannelse og demokrati 47
Ustyrlig 50
Lov og ret 53
Kloakindhold 55
Fravær af kategorier 57
Deltagelse, dannelse og demokrati 59
Børn som medborgere 60
Børn og voksne tænker forskelligt 63
Dannelse i skole og daginstitutioner 66
Dannelse i skolen 67
Mere om skole, dannelse og demokrati 71
Dannelse i daginstitution 75
At repetere demokrati og dannelse 81
Eftertale 86
Litteratur 89
Pensumeksemplar
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!
Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dkHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik