Forord 13
INTRODUKTION
Skabelse og anvendelse af videnskabelig viden 19
NADJA HOLMGAARD LYSEN OG
MICHAEL CHRISTENSEN
Hvad er videnskab? 21
Hvad er videnskabsteori? 21
Udviklingen af videnskaben og den
videnskabsteoretiske tænkning 23
Hvad er forskellen på videnskabsteori
og de teorier, der almindeligvis anvendes inden for socialrådgiverfaget? 30
Hvordan kan videnskabsteori indgå i
problemorienteret projektarbejde? 32
Afrunding 47
Litteratur 48
KAPITEL 1
Positivisme - fremstilling af evidens 53
JACOB CHRISTENSEN
Indledning 53
Baggrund - den socialrådgiverfaglige
problemstilling 54
Positivismen 55
Centrale begreber i positivismen 57
Evidensbegrebet i forskningens
praksis 62
Forskningsprocessen - at vurdere effekten af
CTI 65
Et fremtidigt anvendelsesperspektiv
67
Øvelsesspørgsmål 70
Litteratur 70
KAPITEL 2
Kritisk realisme - de underliggende mekanismer og strukturer i samfundet 73
STELLA MIA SIELING-MONAS
Indledning 73
Baggrund - den socialrådgiverfaglige
problemstilling 76
Centrale begreber i kritisk realisme 77
Det empiriske, det faktiske og det
virkelige domæne 78
Kritisk realisme som afsæt for en
evaluering af beskæftigelsesindsatsen 80
Analyse af sociale problemstillinger
i et kritisk realistisk perspektiv 82
Opsamling - om at arbejde ud fra et
kritisk realistisk udgangspunkt 86
Fremtidigt anvendelsesperspektiv 88
Øvelsesspørgsmål 90
Litteratur 91
KAPITEL 3
Eksistentiel fænomenologi - den sansede verden 95
CASPER FEILBERG OG MARIA APPEL
NISSEN
Indledning 95
Baggrund - den socialrådgiverfaglige
problemstilling 96
Tilgang til forskningsprocessen 97
Centrale begreber 99
Forskningsprocessen 104
Forholdet mellem teori og empiri 107
Analyse 108
Fremtidigt anvendelsesperspektiv 108
Øvelsesspørgsmål 110
Litteratur 110
KAPITEL 4
Hermeneutik - forståelse, fortolkning og mening 115
MICHAEL CHRISTENSEN
Indledning 115
Baggrund - den socialrådgiverfaglige
problemstilling 116
En hermeneutisk struktureret
forskningsproces 117
Centrale begreber i hermeneutikken
118
Forskningsprocessen - at bestemme
tillid i socialt arbejde med børn og unge 123
Kritisk hermeneutisk tilgang - i
empiri og teori 124
Tillidsbegrebet - hvordan kan det
forstås? 125
Hermeneutisk analysestrategi 125
Opsamling - er alle fortolkninger så
lige(-)gyldige? 128
Fremtidigt anvendelsesperspektiv 128
Øvelsesspørgsmål 130
Litteratur 130
KAPITEL 5
Interaktionisme - hvordan undersøger man mening i interaktion mellem mennesker?
135
MIE ENGEN
Indledning 135
Baggrund for den
socialrådgiverfaglige problemstilling 137
Et fokus på den sociale virkelighed
138
Grundlæggende begreber: mening,
interaktion, selv 140
Den interaktionistiske
forskningsstrategi og -proces 142
Interaktionistisk analysestrategi 145
Mads og Karinas møde med børne- og
familieafdelingen 147
Opsamlende beskrivelse af
analysestrategi 149
Fremtidigt anvendelsesperspektiv 150
Øvelsesspørgsmål 152
Litteratur 152
KAPITEL 6
Socialkonstruktivisme - kritisk refleksion og kampen om virkeligheden 157
CLAUS BRYGGER JACOBI
Indledning 157
Baggrund for den socialfaglige
problemstilling 158
Centrale begreber i
socialkonstruktivisme 160
Den sociale konstruktion af samfundet
- Bourdieus ontologi 161
Den sociale konstruktion af viden -
Bourdieus epistemologi 165
Undersøgelsesmetode: socialrådgiverroller
i jobcentrene 166
Den sociale konstruktion af
socialrådgiverroller på sygedagpengeområdet 168
Fremtidigt anvendelsesperspektiv -
Den refleksive socialrådgiver/-studerende 171
Øvelsesspørgsmål 174
Litteratur 174
KAPITEL 7
Socialkonstruktivisme - om hvordan sociale problemer bliver til 179
ANNE MARIE VILLUMSEN OG RASMUS
ANKER RYSGAARD
Indledning 179
Problemstilling 180
Socialkonstruktivisme - hvordan
forstås virkeligheden og adgangen til denne? 182
Vidensproduktion 187
Øvelsesspørgsmål 193
Litteratur 193
KAPITEL 8
Poststrukturalismer - forstyrrelser af fastlåste forståelser 197
RIKKE EGAA JØRGENSEN OG
CHARLOTTE ROSENBERG
Indledning 197
Problemstilling 198
Kapitlets empiriske og
analysestrategiske afsæt 200
Poststrukturalistiske perspektiver og
socialt arbejde 202
Analytiske forstyrrelser og
forstyrrende analyser 207
Skal, skal ikke? Multiple
deltagerpositioner og nogle midt imellem 208
Øvelsesspørgsmål 213
Litteratur 213
KAPITEL 9
Science Technology Studies (STS) - de ikke- menneskelige aktører i socialt
arbejde 217
MATILDE HØYBYE-MORTENSEN
Indledning 217
Baggrund - den socialfaglige
problemstilling 217
STS som videnskabsteoretisk retning
219
Eksempel: en undersøgelse af ICS med
et STS-perspektiv 223
Opsamlende beskrivelse af
videnskabsteoretiske overvejelser 230
Øvelsesspørgsmål 233
Litteratur 233
På tværs af det
videnskabsteoretiske landskab - en afrunding 235
Videnskabsteori og projektstruktur 236
Videnskabsteori og afgrænsede erkendelsesinteresser
236
Videnskabsteori og metodologi 237
Videnskabsteori og muligheden for at
opnå erkendelse 238
Videnskabsteoretisk oversigt 240
Oversigt over figurer
og tabeller 243
Bogens forfattere 245
Indeks 249