Negativ pædagogik. En indledning 9
Godt og ondt i pædagogiske sammenhænge 10
Singulære subjekter 10
Hvorfor så negativ? 12
Pædagogiske umuligheder og singulære overraskelser 13
Grænser for videnskabelighed 14
En nihilistisk pædagogik? Psykoanalysen som en nihilistisk praksis 15
Det reelle 19
Mestersignifianten 21
1. Pædagogikkens placebo. Hvordan får man gardinet trukket for i uddannelsesvidenskaben? 27
Dobbeltblindtesten 28
Uddannelsens formål 30
Forventninger 31
Kontrol 32
Teoriers nytte 33
Frihed og determinisme 34
Alt virker 37
At trække gardinet for 39
2. Forskningsbaseret undervisning. Hvorfor er kvalitet i undervisning ikke meriterende? 41
Forholdet mellem forskning og undervisning 43
Hvad er "forskningsbaseret" undervisning? 44
Undervisningens sag 45
Hvem ved hvad? Og hvad er autoritet? 46
Undervisningens nødvendige konformitet 47
Hvorfor læse klassikere? En ekskurs 48
Forskning og videnskab 52
Kvalitetssikring 54
3. Ansvar for egen undervisning. Kan kærlighed blive for meget af det gode? 55
Formodningen om viden 56
Narcissisme 58
Til sagen 59
Professionalisme 60
Kærlighed som modstand 61
Den symbolske kærlighed 63
Ansvar 64
Identifikation 65
Massepsykologi 67
Trækket, ikke personen 68
Analogiens grænse 70
4. For en fantasiløs tænkning og en mulig nihilistisk pædagogik. Hvad vil det sige at lære at tænke ifølge Heidegger? 73
Hvem kan skelne? 76
Psykoanalyse er nihilistisk 76
De tre ordner 78
Det reaktionære fantasme 79
Drømme og dagdrømme 80
Hvad vil tænkning sige ifølge Heidegger? 81
Hvad tænkning ikke er. Værensglemsel 82
Tab og unddragelse 85
Incestforbuddet, det meningsløse første "Nej" 88
Heideggers "tvangstanker" 92
Heidegger som underviser 94
Hvad vil det sige at lære at tænke? 95
En nihilistisk pædagogik? 96
5. Lykkens umulighed. Fra neurotisk elendighed til almindelig ulykke 99
De bedrevidende og tvivlerne 100
Hvor svært kan det være? 100
Den Andens "Nej! " 101
Jegidealet 102
Det melankolske jeg 103
Sublimeringens narcissisme 106
Det elskede jegideal og det frygtede overjeg 107
Vi er alle hyklere for den Anden 108
Pegefingerens retning 110
Identitetens umulighed 111
Hvalen og isbjørnen 112
At forstå og at vide som hindring for at tænke 112
Menneskelig exces og dyrisk tilfredshed 114
Dødsdriften 115
Reguleret exces som den antropologiske konstant 116
Subjektets "Nej". Den feministiske "killjoy" 117
Moderskabet 118
6. Pral og tavshed. At tage ved lære af det reelle. Med anledning i Joshua Oppenheimers The Act of Killing og The Look of Silence 121
The Act of Killing 122
Du må ikke slå ihjel 123
Pral 125
Anwar Congo 125
Fiktion og virkelighed 127
Det reelle – igen 129
Afhøringen 129
Reelisme – ikke realisme 132
Teori som forsvarsmekanisme 133
Hermeneutikkens grænse 133
Handlingen 135
Psykoanalysen, en gudløs rationalisme 137
7. Skolemesteren Lars von Trier. Angst og kedsomhed som betingelse for at forske og for at lære 141
Et kort handlingsreferat 143
Kunsten, videnskaben og den Anden 144
Viden som forsvar 147
At forstå for hurtigt 149
Kunst og didaktik 151
Filmens afslutning 151
Kedsomhed 155
Filmen som analytiker 156
8. Den utidige kedsomhed. Heidegger om filosofiens grundstemning 159
Kedsomhed som stemning 160
Første form for kedsomhed 161
Tidsfordriv. Anden form for kedsomhed 162
Hyggelig kedsomhed 164
Den egentlige kedsomhed 165
Utidigheden 166
Flugten 167
Pædagogik som tidsfordriv 171
9. Skam og sublimering. Med anledning i Caitlyn Jenners selvbiografi 173
Sublimering 175
Opdragelsens udskamning 177
Sublimering og fortrængning 179
Skabelsesberetningens skam 180
Fremmedgjort identitet 182
Jenners skam 183
Det overfladiske kropsjeg 184
At ville have eller at ville være, dét er spørgsmålet 187
Fra supermand til supermodel 189
At ville vide eller ikke at ville vide af kønsforskellen 190
The Final Surgery. Penis som fallos? 192
Kønsforskellen som reel forskel. Sexuationskemaet 194
Sexuationsskemaets venstre side. Mandssiden 196
Sexuationsskemaets højreside. Kvindesiden 198
Transsexuering 200
Bidronninger 202
Kvindeligheden som "kulturens ubehag" 204
Og hvad kan vi så lære af alt dette? 206
I stedet for en konklusion 209
Litteratur 211