Forord 9
Indledning og
læsevejledning 11
Evaluering er et element i skolens
fag og undervisningspraksis 12
Evaluering er mangt og meget 12
Politisk fokus på konkurrenceevne og
kvalitet 14
Selvevaluering i nutidens skole 15
Læsevejledning 16
DEL 1
EVALUERINGSTENDENSER I POLITIK OG FORSKNING 19
KAPITEL 1
Evaluering og selvevaluering i skolen 21
Fra et ønske om bedre vurderinger
til et ønske om dygtigere børn 21
Evaluering: Et sympatisk, men
magtfuldt redskab 24
Evaluering af eller for læring? 25
Selvevaluering i en dansk
skolekontekst 30
Selvevaluering som
forskningsgenstand 31
Med fokus på børnene 32
Bogens placering i forskningsfeltet
34
KAPITEL 2
Skolepolitik mellem undervisning og læring 37
Selvevaluering er en del af et
større skolepolitisk felt 38
Nye forståelser ind i politikken 40
Undervisningsdifferentieringens
følgesvende: Evaluering og individuel vejledning 41
Angsten for læringsmangel 44
Selvevaluering 47
Fra obligatoriske til vejledende mål
48
Opsamling på del 1 51
Forslag til videre læsning 52
Forslag til studieøvelser 53
DEL 2
PÅ BØRNENES SIDE 55
KAPITEL 3
Når børnenes faglige kundskaber evalueres 57
Praksiseksempel 1: Selvevaluering
som rutineret praksis 58
Utydelige intentioner 62
Mestringsforventninger og strategier
for deltagelse 63
Selvevaluering og social
sammenligning 64
Læringsmiljø og evalueringskultur 66
Med sig selv som indsats 68
Praksiseksempel 2: Gæt, hvad læreren
tror, du kan 69
Selvevaluering af faglige mål –
forestillinger om dygtighed 72
KAPITEL 4
Når værktøjerne tages i brug 75
Praksiseksempel 3: Logbog som værktøj til
selvevaluering 75
Deltagelse udspændt mellem faglige
krav og sociale positioner 82
Logbogen som styringsteknologi 84
Praksiseksempel 4: Portfolio som
værktøj til selvevaluering 86
Fællesskabende undervisning 90
En mulighed for blær: Deltagelse som
performance 93
Lærerfaglig evalueringspraksis 95
KAPITEL 5
Når selvevaluering sniger sig ind i skole-hjem-samarbejdet 97
Praksiseksempel 5:
Skole-hjem-samtaler med portfoliopræsentationer 99
Rammesætning af skole-hjem-samtalen
99
Skoledygtighed 101
Deltagerpositioner i skole-hjem-samtalen
105
Praksiseksempel 6: Styrkede
deltagelsesmuligheder 110
Portfoliosamtalens magtstrukturer
112
KAPITEL 6
Når børnenes personlighed gøres til genstand for evaluering 115
En naturlig del af undervisningen 116
Humør og vrede er noget, vi sætter
ord på 118
Praksiseksempel 7: Hvordan har jeg
det egentlig i dag? 119
En sårbarhedsskabende praksis 121
Du er på, om du vil det eller ej 123
Praksiseksempel 8: "Så ved I,
hvordan I er" 124
Glidninger i skolens
evalueringsformer 131
Opsamling på del 2 133
Forslag til videre læsning 136
Forslag til studieøvelser 136
DEL 3
LÆRERFAGLIG EVALUERINGSDIDAKTIK 143
KAPITEL 7
Læring handler da om at kunne vurdere sig selv? 145
Kan børn reflektere over deres
udbytte af undervisningen? 146
Hvad skal klassens børn vide om sig
selv og hinanden – og hvorfor egentlig? 149
Børn med ondt i maven eller "i
sikkerhed" bag gardinet 150
På kant med skolens krav 152
Skoledygtighed handler om at kunne
dele ud af sig selv 153
Alsidighed i undervisningen 154
Etik og hensigtsmæssighed 156
Lærerfaglige dilemmaer og muligheder
156
Evalueringskoncepter og
lærerfaglighed 157
Kritisk evalueringskultur 158
På vej mod en inkluderende
evalueringskultur 161
KAPITEL 8
Inkluderende evalueringsdidaktik involverer samarbejde 163
Når klasseteamet arbejder med
evaluering 165
Når fagprofessionelle evaluerer
undervisning i fællesskab (co-teaching) 167
Når fagteamet arbejder med evaluering
168
En model til kollektive evalueringer
169
Litteratur 173
BILAG 1
Udsagn til evalueringsdiamanten 181
BILAG 2
Situationskort til refleksionspil 183
Indeks 189