Bogcover til Kompendium i Konkurrence- og Markedsføringsret
Kig i bogen

Kompendium i Konkurrence- og Markedsføringsret

Kompendium i Konkurrence- og Markedsføringsret, 2. udg. giver en detaljeret, men overskuelig gennemgang af centrale dele af konkurrenceretten og markedsføringsretten med udgangspunkt i pensum ved Københavns Universitet og Aalborg Universitet, men kan også anvendes uafhængigt af lærebogsgrundlaget.

Foruden relevant retspraksis og administrativ praksis behandler kompendiet bl.a. følgende emner vedr. konkurrenceretten:

  • Det relevante marked
  • Forbuddet mod konkurrencebegrænsende aftaler
  • Misbrug af dominerende stilling
  • Fusionsreglerne
  • Konkurrenceforvridende offentlig støtte
  • Retshåndhævelsen af konkurrencereglerne.

Og vedr. markedsføringsretten:

  • God markedsførings- og erhvervsskik
  • Reklamereglerne
  • Prismarkedsføring
  • Retsstridig markedsfortrængning, herunder reglerne om forretningskendetegn, produktefterligninger og forretningshemmeligheder
  • Sanktioner i markedsføringsretten.

Kompendiet er egnet som supplerende læsning og i forbindelse med eksamensforberedelsen. Siden 2012-udgaven er det blevet opdateret i overensstemmelse med de gældende regler, herunder bl.a. den reviderede markedsafgrænsningsmeddelelse, den nye regel om call-in af fusioner, de nye bødeberegningsprincipper i konkurrenceretten samt forordningen om udenlandske subsidier (Foreign Subsidies Regulation).


Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    2. udgave (2024), 180 sider
    ISBN: 9788771731705
    Academic Books
    220,-
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    2. udgave (2024), 180 sider
    ISBN: 9788771731996
    Academic Books
    192,-
    Buy this product

Indholdsfortegnelse

DEL 1 | KONKURRENCERET 9

KAPITEL 1: DET RELEVANTE MARKED 11

KAPITEL 2: KONKURRENCEREGLERNES ANVENDELSESOMRÅDE 15

KAPITEL 3: FORBUD MOD VISSE KONKURRENCEBEGRÆNSENDE AFTALER 19

KAPITEL 4: HORISONTALE AFTALER 23

KAPITEL 5: VERTIKALE AFTALER 31

KAPITEL 6: MISBRUG AF DOMINERENDE STILLING 39

KAPITEL 7: EKSKLUDERENDE MISBRUG 45

KAPITEL 8: UDNYTTENDE MISBRUG 51

KAPITEL 9: FUSIONER 53

KAPITEL 10: KONKURRENCEFORVRIDENDE OFFENTLIG STØTTE OG FOREIGN SUBSIDIES REGULATION 65

KAPITEL 11: RETSHÅNDHÆVELSEN AF KONKURRENCEREGLERNE 71

DEL 2 | MARKEDSFØRINGSRET 85

KAPITEL 12: MARKEDSFØRINGSLOVENS ANVENDELSESOMRÅDE 87

KAPITEL 13: MARKEDSFØRINGSLOVENS FORMÅL OG BESKYTTELSESHENSYN 89

KAPITEL 14: EU-DIREKTIVERNE 91

KAPITEL 15: GOD MARKEDSFØRINGSSKIK OG GOD ERHVERVSSKIK 93

KAPITEL 16: ADGANGEN TIL AT REKLAMERE OG BEGRÆNSNINGERNE I DENNE ADGANG 97

KAPITEL 17: VILDLEDENDE REKLAME 109

KAPITEL 18: SKJULT REKLAME 115

KAPITEL 19: RADIO- OG TV-REKLAMER 119

KAPITEL 20: UTILBØRLIG OG AGGRESSIV MARKEDSFØRING 127

KAPITEL 21: MISREKOMMANDERING 131

KAPITEL 22: SAMMENLIGNENDE REKLAME 133

KAPITEL 23: SNYLTENDE REKLAME 137

KAPITEL 24: UPASSENDE REKLAME 139

KAPITEL 25: PRISMARKEDSFØRING 143

KAPITEL 26: FORRETNINGSKENDETEGN 147

KAPITEL 27: PRODUKTEFTERLIGNINGER 153

KAPITEL 28: FORRETNINGSHEMMELIGHEDER 159

KAPITEL 29: FORBRUGEROMBUDSMANDENS INSTITUTION 167

KAPITEL 30: SANKTIONER I MARKEDSFØRINGSRETTEN  171

FORKORTELSER 175

DOMME OG AFGØRELSER 177

Køb for Buy this product

Pensumeksemplarer ikke til rådighed

Det er ikke muligt at anmode om pensumeksemplarer af denne titel

Gratis læseprøve

Du kan finde en kort læseprøve samt bogens indholdsfortegnelse her

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Christian Vedel Melsen på cvm@samfundslitteratur.dk

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik