SPROGFAG I FORANDRING handler om undervisning i sprogfag: dansk og dansk som andetsprog, engelsk, fransk, spansk og tysk med afsæt i grundskolen og med et brobygningsblik ind i ungdomsuddannelserne.
Denne 3. udgave består af to bind, der begge omhandler sprogfagenes hvad, hvorfor og hvordan. Bøgerne sætter fortsat fokus på den ofte vanskelige omsætning af læse- og læreplaner med afsæt i grundskolen til faktiske læringsprocesser i praksisrummet.
Første bind har fokus på sprog- og kulturdimensionen i sprogfagenes eget teorifelt inden for sprog- og kulturteori, herunder ordforrådstilegnelse som fundamentet for tilegnelse af kommunikativ kompetence. En additiv pædagogik beskrives som et grundlæggende teoretisk og anvendelsesorienteret element for at tage afsæt i alle elevers sproglige og kulturelle kompetencer i en kritisk kulturdidaktik.
Det andet bind har fokus på relationer mellem sprog- og kulturpædagogik i en anvendelsesorienteret tilgang til undervisning. Bogen fokuserer på de didaktiske foci, som udgør vigtige grundsten i den enkelte lærendes univers. Der er fokus på relationer mellem undervisning og læring, form og indhold, metodik og metoder, herunder digitale læremidler, literacy, task og den tidligere sprogstart. Som noget nyt inddrager vi spansk i rækken af sprogfag i bind 2.
SPROGFAG I FORANDRING henvender sig til sprogstuderende på professionshøjskoler og universiteter, sproglærere og -undervisere, master- og ph.d.-studerende kort sagt alle med interesse for udvikling af sprogfag i en dansk uddannelseskontekst med et flersproget og flerkulturelt perspektiv for øje.