Indledning: Socialfagligt myndighedsarbejde med børn og unge, der er diagnosticeret med autismespektrumforstyrrelser eller ADHD 9
Cecilie K. Moesby-Jensen
Bogens anledning og fokus 13
Bogens målgruppe 15
Bogens struktur og indhold 15
Litteratur 18
DEL 1
Kapitel 1. Handicapforståelser, neuropsykiatriske diagnoser og myndighedsarbejde med børn og unge 23
Inge Storgaard Bonfils og Cecilie K. Moesby-Jensen
Indledning 23
Den funktionalistiske handicapforståelse 27
Den biomedicinske handicapforståelse 29
De samfundsorienterede handicapforståelser 32
De relationelle handicapforståelser 37
En individorienteret indefra-forståelse: En forståelse med afsæt i individets livsverden 39
Kritisk handicapforskning og kritisk autismeforskning 40
Afrunding 43
Refleksion 44
Litteratur 44
Kapitel 2. Børn og unge med autismespektrumforstyrrelser eller ADHD og udsathed 49
Louise Bøttcher
Hvad kan en myndighedsrådgiver bruge en diagnose til? 49
Hvad er ADHD? 51
Hvad er en autismespektrumforstyrrelse? 55
ADHD/autismespektrumforstyrrelse i et neuropsykologisk udviklingsperspektiv 58
Børn og unge med ADHD/autismespektrumforstyrrelser som udsatte 61
Dialektisk udviklings- og handicapforståelse 62
Kulturel deprivation og udvikling af udsathed 64
Afrunding 68
Refleksion 70
Litteratur 70
Kapitel 3. Et juridisk blik på børn og unge med autismespektrumforstyrrelser eller ADHD 75
Hanne Hartoft og Idamarie Leth Svendsen
Indledning 75
Centrale begreber, principper og sagsbehandlingsregler 77
Det sociale område 85
Skole og ungdomsuddannelse 94
Sundhedsområdet 98
Overgangen til voksenlivet - en udfordring for mange 101
Særligt om særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU) 103
Afrunding 103
Refleksion 104
Litteratur og kildefortegnelse 104
Kapitel 4. Myndighedsopgaver og helhedssyn i det tværprofessionelle samarbejde omkring børn og unge med autismespektrumforstyrrelser eller ADHD 109
Cecilie K. Moesby-Jensen, Morten Ejrnæs og Maja Lundemark Andersen
Genbesøg: Eksemplet med familien fra bogens indledning 109
Relevansen af tværprofessionelt samarbejde 112
Samfundsudvikling og tværprofessionelt samarbejde 115
Formål og former i tværprofessionelt samarbejde 117
Helhedssyn 122
Afrunding 129
Refleksion 130
Litteratur 131
DEL 2
Kapitel 5. Vilkår og praksis i det socialfaglige myndighedsarbejde omkring børn med autismespektrumforstyrrelser eller ADHD 137
Cecilie K. Moesby-Jensen og Tommy Moesby-Jensen
Myndighedspraksis og magt 138
Om datagrundlaget for den konkrete undersøgelse 149
Myndighedsrådgivernes bevidsthed om en særligt krævende forældreopgave 151
Myndighedsrådgivernes forskellige tilgange til sagsarbejdet 152
Myndighedsrådgivernes kategorisering af forældre 156
Mistænkeliggørelse af forældre 166
Afrunding 171
Refleksion 173
Litteratur 173
Kapitel 6. Forældre til børn med autismespektrumforstyrrelser eller ADHD og deres oplevelser af samarbejdet med myndighedsrådgivere 177
Cecilie K. Moesby-Jensen og Tommy Moesby-Jensen
Indledning 177
Fænomenologiske begyndelser 178
Anerkendelse og krænkelse 180
Metoder, datagrundlag og præsentation af forældrene 184
Den anerkendende sagsbehandling 187
Kampen om at få hjælp som en kamp om anerkendelse 189
Forældre i periodevis sorg og krise 192
Den lidelsesfulde anerkendelseskamp 194
Udbredte krænkelser i den retlige anerkendelsessfære 199
Afrunding 201
Refleksion 201
Litteratur 202
Kapitel 7. Unge med autismespektrumforstyrrelser og deres oplevelser af møder med myndighedsrådgivere 205
Cecilie K. Moesby-Jensen
Indledning 205
Autismespektrumforstyrrelser og myndighedspraksis 206
Metode og datagrundlag 209
Kommunikative vanskeligheder 210
De unges negative erfaringer med myndighedsrådgivere 214
Uvenlig og distanceret sagsbehandling 219
De unges positive erfaringer med myndighedsrådgivere 220
Afrunding 223
Refleksion 224
Litteratur 225
Kapitel 8. Unge med ADHD - i møder med de sociale systemer 227
Maja Lundemark Andersen
Indledning 227
De, der klarer sig inden for normalsystemet 228
De, der har brug for støtte 229
De, der ikke får relevant støtte 231
På tværs af de unge 232
Datagrundlag 232
Metode 233
Teoretiske perspektiver 234
ADHD-diagnosens betydninger i en institutionel ramme - generelle fund 235
Afrunding 238
Refleksion 242
Litteratur 242
Bogens forfattere 245
Indeks 249