Kig i bogen

Kig op!

Undervisning uden et blåt skær

Kig op. Undervisning uden et blåt skær er den første samlede fremstilling af, hvorfor og hvordan ikke-relevant skærmtid i undervisningslokalet er et problem og en opfordring til, at vi taler om og styrer sådan ikke-relevant skærmtid.

Mange studerende har vanskeligt ved at koncentrere sig om, bidrage til og engagere sig i undervisningen i undervisningslokalet, og det er min påstand, at dette især skyldes og mange gange også accelereres af digitale forstyrrelser i form af mængden af skærme, som konstant anvendes til noget, der ikke er relevant for undervisningen. Skærmafhængigheden risikerer dermed i undervisningslokalet at skabe et dårligt undervisningsmiljø og ringere læring, fordi studerende konstant flygter digitalt til bl.a. nyhedsmedier, sociale medier og onlinespil. Derfor er det nødvendigt at blande sig i, hvor meget studerende i undervisningslokalet anvender skærme.

I bogen forklarer jeg, hvorfor og hvordan digitale forstyrrelser i undervisningslokalet er problematiske, og jeg giver anvisninger til, hvordan disse forstyrrelser bedst muligt håndteres.

Bogen er baseret på den efterhånden stigende mængde af empirisk forskning i skærmtid og teori samt empiriske undersøgelser indenfor sociologien, socialpsykologien og økonomien, som fokuserer på udfordringerne ved at få mennesker til at bidrage til et fællesskab. Og derudover på min erfaring fra og mine empiriske undersøgelser af undervisningen af tusindvis af primært dagstuderende på videregående uddannelser.

Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    1. edition (2018), 181 pages
    ISBN: 9788759332078
    Studiepris
    180,-
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. edition (2018), 181 pages
    ISBN: 9788759333082
    Studiepris
    161,-
    Buy this product

Anmeldelser

Underviser

Ud over at være utrolig kritisk overfor "skærmtid i undervisningen" så er bogen også løsningsorienteret. Ud over at tage udgangspunkt i forskning, tages der også udgangspunkt i hverdagssituationer, herunder en kritik af den såkaldte online undervisnings uddannelse, også kaldet MOOC- - historie studerende, KUA.

Indholdsfortegnelse

Forord 7

1. Skærmtid 11

2. Sammen i et blåt skær 27

3. Digitale forstyrrelser 51

4. Digitale nomader 87

5. Digital dovenskab 107

6. Digitale ritualer 135

7. Skærmtid i undervisningslokalet 155

Appendiks. Test af adfærdsafhængighed 171


Litteratur 175

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Henrik Scherning på hs@samfundslitteratur.dk