Bogcover til Teater og publikum
Kig i bogen

Teater og publikum

I en tid med data, viden og publikumsudvikling

Uden PUBLIKUM, intet teater. Mødet mellem publikum og kunstnerne er hjertet i scenekunsten og har altid været det. Dog har vilkårene for scenekunstproduktion, kulturudbuddet og kulturforbrug ændret sig markant de seneste årtier, og det har skubbet til et behov for at fokusere på og vide mere om publikum. Hvem er de? Hvad kan de lide? Og hvorfor? 

TEATER OG PUBLIKUM er den første danske forsknings- og praksisbog, der udelukkende fokuserer på relationerne mellem teatret og dets publikum. Bogen udfolder, dokumenterer, diskuterer og perspektiverer dette møde og det publikumsorienterede arbejde. De enkelte kapitler tager hver især udgangspunkt i forskellige tilgange, begreber, metoder og scenekunsteksempler.

Målgruppen for bogen er primært bachelor- og kandidatstuderende på videregående uddannelser, der beskæftiger sig med teater og formidling. Men bogen er også til ansatte på teatre eller i de frie scenekunstgrupper, der har en interesse for det publikumsorienterede arbejde, ligesom den vil være relevant for andre kulturinstitutioner med publikum, brugere, besøgende osv.

Bogen består af en kombination af forskningsbidrag og interviews med aktører på feltet. Forfatterne er centrale forskere, der forsker i teater, publikum og formidling, skribenter fra ISCENE, der dækker nyhederne på scenekunstområdet, samt Applaus, der arbejder med publikumsudvikling i det danske kulturliv.

Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    1. edition (2022), 232 pages
    ISBN: 9788759339435
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. edition (2022), 232 pages
    ISBN: 9788759341698
    Academic Books
    258,-
    Buy this product

Indholdsfortegnelse

1. Indledning 9
Af Nanna Holdgaard, Nina Gram og Louise Ejgod Hansen

2. Med oplevelsen i centrum 31
Af Anja Mølle Lindelof

3. Porøse publikumstilblivelser 51
Børn og digitale devices, når teatret besøger skolen
Af Pernille Welent Sørensen

4. Den dobbelte kommunikation 69
Interview med Ditte Felding, Teaterhuset Filuren, og Kenneth Gall, Teater Hund & Co.
Af Anne Liisberg

5. Som man spørger, får man svar 77
Teaterstatistik og teatervaneundersøgelser i Danmark
Af Stig Jarl

6. Teatrenes værdi for publikum og ikke-publikum 99
Af Trine Bille og Sebastian Honoré

7. Teatre og data – viden om publikum 121
Interview med Martin Havn og Anna Reinhard Danchell fra afdeling for Strategisk Planlægning og Analyse, Det Kongelige Teater
Af Anne Liisberg

8. "Man kan da ikke se en teaterforestilling på sin computer" 127
En undersøgelse af online teateroplevelser
Af Nanna Holdgaard og Susana Tosca

9. Ny online platform og digital scenekunst 145
Interview med Pelle Koppel, Teater V, Emmet Feigenberg og Rikke Hedeager, Østerbro Teater, og Magnus Restofte, Det Kongelige Teater
Af Anne Liisberg

10. Når publikumsudvikling ender mellem to stole 155
En undersøgelse af teaterledelsen og dennes blik på publikum
Af Louise Ejgod Hansen og Christiane Særkjær

11. Ledelsens rolle i arbejdet med publikum 171
Interview med Simon Vagn Jensen, Odsherred Teater
Af Anne Liisberg

12. Hvordan undersøges kulturbrugere? 179
Erfaringer fra museumsforskningen
Af Kirsten Drotner

13. Publikumsengagement og den relationelle vending inden for teatret 199
Af Ben Walmsley

14. Bredt perspektiv på publikumsarbejdet 215
Interview med Niels Righolt fra CKI om det internationale publikumsudviklingsprojekt Adeste+
Af Anne Liisberg

15. En fælles indsats – et fælles mål 223
Med publikum i centrum
Af Lene Struck-Madsen

Forfatterne 229

 

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk