Bogcover til Deltagelse som kunst- og kulturformidling
Kig i bogen

Deltagelse som kunst- og kulturformidling

Kunst- og kulturinstitutioner er i disse år optagede af at inddrage brugere på nye måder og eksperimentere med forskellige former for deltagende formidling. Det øgede fokus på deltagelse handler om demokratisering og medborgerskab og er både et politisk krav og en brugerforventning. Men der ligger også en række udfordringer i det demokratiske projekt: Handler det om at få så mange som muligt engageret i kunst og kultur, eller handler det mere om kvalitet og dybde i engagementet? Samtidig er der forskellige opfattelser af det demokratiske projekt og af, hvad offentlig kunst og kultur kan og skal, og hvad værdien af en offentlig kultur er.

Denne bog giver en teoretisk indføring i demokrati, deltagelse og formidling såvel som et historisk overblik over den kulturpolitiske udvikling i Danmark og diskuterer rækkevidden heraf gennem eksempler fra praksis.

Bogen henvender sig til

  • en alment interesseret kulturel offentlighed, der har erfaring med deltagende formidlingsformer fra besøg eller som frivillig på biblioteker, museer og arkiver, i koncert- og skuespilhuse, hos gallerier mv.
  • professionelle, der hver dag skal tage stilling til og udvikle nye formidlingsformer i spændet mellem politiker-, ledelses- og brugerkrav.
  • studerende på de mange kulturuddannelser, der både teoretisk og praktisk forholder sig til kulturinstitutionerne og deres formidling.

Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    1. edition (2018), 135 pages
    ISBN: 9788759332689
    Academic Books
    145,-
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. edition (2018), 135 pages
    ISBN: 9788759333112
    Academic Books
    118,-
    Buy this product

Anmeldelser

Underviser

"Forfatterne bag formår at indkapsle et enormt komplekst og tungt emne i en forholdsvis letlæst bog. Det er imponerende, at man som læser kan opnå så skarpt et indblik i en væsentlig og vigtig udvikling på så få sider, samtidig med, at man får lyst til at engagere sig og lære mere." - studerende, Management of Creative Business Processes, CBS.

"Bogens styrker er bestemt at den er rig på eksempler og referencer til yderligere udforskning af de enkelte emer i bogen. Bogen kommer vidt omkring ift deltagelse i kunst- og kulturformidling og er derfor en god introduktion og inspiration til konceptudvikling af kulturformidling. Det giver de studerende en god introduktion og grundforståelse som kan suppleres med litteratur som Nina Simon om det deltagende museum." - Kristina Madsen, Aalborg Universitet, Interaktive Digitale Medier.

"Bogen giver mange gode indføringer i både nyere designteori og designmetode, såvel som kobler dette på glimrende vis til det kulturteoretiske område. Det er en stor styrke ift. den pædagogiske side, at de supplerer op med aktuelle og konkrete eksempler, også hentet fra en dansk kontekst." - Peter Vistisen, AAU - Cand.it og Kommunikation.

 

Køb for Buy this product

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Gratis læseprøve

Du kan finde en kort læseprøve samt bogens indholdsfortegnelse her

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik