Hvordan arbejder manuskriptforfattere og filminstruktører med at skabe nye film og tv-serier i forskellige produktionskulturer? Hvordan ændrer satireproducenter deres måde at lave indhold på, når målgruppen er unge mellem 15 og 30 år, og mediet er Facebook? Og hvordan præger digital teknologi journalisters researchprocesser og nyhedsproduktion på en dagbladsredaktion? Hvem bestemmer, hvad der skal sættes i gang i mediebranchen, og ud fra hvilke kriterier?
Denne bog giver en kort og præcis indføring i forskningsfeltet medieproduktionsanalyse, som er optaget af at undersøge en række forhold i samspillet mellem medieprodukt og produktionskonteksten. Det kan handle om de økonomiske, teknologiske såvel som kulturpolitiske rammers indflydelse, grundlæggende vilkår for kreativt arbejde i medieindustrierne eller samarbejder og processer under ideudvikling, produktion og distribution af medieprodukter.
Bogen giver en historisk, teoretisk og analytisk introduktion til produktionsstudier og præsenterer samtidig centrale problemstillinger og overvejelser forbundet med at lave egne produktionsanalyser.
Eva Novrup Redvall er ph.d., lektor i film- og medievidenskab ved Institut for Kommunikation på Københavns Universitet, hvor hun er leder af Sektion for filmvidenskab og kreative medieindustrier. Hendes forskning fokuserer især på manuskriptskrivning og indholdsproduktion, senest til børn og unge.
Hanne Bruun er ph.d., professor i medievidenskab ved Afdeling for Medievidenskab og Journalistik på Aarhus Universitet, hvor hun er leder af Centre for Media Industries and Production Studies. Hendes forskning fokuserer på tv-genrers udvikling og indholdsdistribution i et digitalt medielandskab.