Bogcover til Relationer i sundhedsvæsenet
Kig i bogen

Relationer i sundhedsvæsenet

- hvorfor og hvordan?

Sundhedsvæsenet har udviklet sig hastigt over de senere år. Diagnoserne er blevet mange, udredningsmulighederne utallige og behandlingerne avancerede. Sygdomme, der var nærmest umulige at behandle, kan nu lindres eller kureres. Men der mangler noget!

Sundhedsvæsenets tiltagende fokus på effektivisering, rationalisering og digitalisering har sat relationerne under pres og gjort det relationelle rum "magert".

Forskning peger énstemmigt på, at gode relationer gør vurdering og behandling af patienter mest effektiv. Derfor er det en væsentlig opgave for sundhedsvæsenet at forankre samarbejdet om sundhed og sygdom i gode relationer. Det gælder hele vejen rundt: mellem sundhedsprofessionelle og patienter og deres pårørende, internt mellem kolleger i sundhedsvæsenet, og i den sundhedsprofessionelles forhold til sig selv. Denne bog ønsker at anvise veje, man kan gå, der forbedrer og beriger relationer i sundhedsvæsenet.

Relationer i sundhedsvæsenet er skrevet af en række forskere og klinikere med tværprofessionel baggrund, som hver giver deres bud på, hvordan man i den kliniske kontekst kan arbejde med en relationel opmærksomhed på omsorg og behandling – til gavn for både patienter, pårørende og sundhedsprofessionelle.

Bogen er et vigtigt bidrag til at styrke vores sundhedsvæsen. Den er relevant læsning for alle sundhedsprofessionelle og -studerende, samt for enhver med interesse for kommunikation i relationer.

Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    1. udgave (2021), 280 sider
    ISBN: 9788759336830
    Academic Books
    298,-
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. udgave (2021), 300 sider
    ISBN: 9788759339794
    Academic Books
    289,-
    Buy this product

Anmeldelser

Medier

"Bogen kræver en del koncentration, men giver både ye som erfarne masser af viden og inspiration med til, hvordan man kan arbejde med relationer på forskellige måder." - Uddannelsesnyt

⭐⭐⭐⭐⭐ "Bogen er en tiltrængt reminder om, at kvalitet i behandlingen har andre facetter end dem, der traditionelt nævnes, og at relationen er en selvfølgelig forudsætning for hele vores virke som læger." - Ugeskriftet.dk
https://ugeskriftet.dk/nyhed/relationer-i-sundhedsvaesenet-hvorfor-og-hvordan



Indholdsfortegnelse

FORORD 9
Af Ole Skøtt

INDLEDNING
Relationer i sundhedsvæsenet - grundtanke og bærende ideer 11
Af Elisabeth Assing Hvidt, Jens Søndergaard og Anette Grønning

DEL 1. Udgangspunkt for relationsdannelse

KAPITEL 1
Empati som udgangspunkt for relationsdannelse 27
Af Elisabeth Assing Hvidt, Christina Maar Andersen og Jens Søndergaard

KAPITEL 2
Det relationelle som fundament for omsorg 49
Af Dorte Toudal Viftrup og Niels Christian Hvidt

KAPITEL 3
Relationer og velfærdsteknologi 67
Af Kim Lee, Sally Wulff Jørgensen og Carl J. Brandt

DEL 2. Samarbejde om relationsdannelse

KAPITEL 4
Fælles Beslutningstagning - hvorfor og hvordan? 87
Af Karina Dahl Steffensen og Jesper Bo Nielsen

KAPITEL 5
Læge-patient-relationens betydning for livet med kronisk sygdom 107
Af Aida Hougaard Andersen og Kirsten Kaya Roessler

KAPITEL 6
Symmetrisk partnerskab i læge-patient-relationen - en eksemplarisk case 123
Af Dorthe Christiane Zinck Iversen og Inger Uldall Juhl

KAPITEL 7
Hvordan kan den tværfaglige relation mellem læge og præst styrke patientrelationen? 141
Af Inger Uldall Juhl og Lone Vesterdal

KAPITEL 8
Betydningen af kollegiale relationer ved utilsigtede hændelsesforløb 157
Af Katja Schrøder

DEL 3. Læringsforløb med fokus på relationsdannelse

KAPITEL 9
Narrativ medicin - komplekse relationer 175
Af Merethe Kirstine Andersen, Anette Bygum og Anders Juhl Rasmussen

KAPITEL 10
Eksistentielle overvejelser: sårbare relationer mellem sundhedsprofessionelle, patienter og pårørende 191
Af Connie Timmermann, Christina Prinds, Jette Ammentorp og Henry Larsen

KAPITEL 11
Relationsdannelse med patienten - belyst ved mikroskopi af samtalen 209
Af Jan-Helge Larsen

KAPITEL 12
Relationen mellem etniske minoritetspatienter og sundhedsprofessionelle 229
Af Anne Ulsø og Elisabeth Assing Hvidt

KAPITEL 13
Den digitale læge-patient-relation 249
Af Anette Grønning og Elisabeth Assing Hvidt

OM FORFATTERNE 271

STIKORDSREGISTER 277

 

Køb for Buy this product

Pensumeksemplar

Som underviser, har du mulighed for at anmode om et eksemplar af denne titel

Gratis læseprøve

Du kan finde en kort læseprøve samt bogens indholdsfortegnelse her

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Christine Ploug Lindberg på cpl@samfundslitteratur.dk

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik