Indhold
Forord · 9
Forord til 2. udgave · 13
Indledning · 15
Mørkelygten · 15
Lydighedspligten · 18
Ingen navne · 19
Dokumenter og anonyme kilder · 22
Udsagn forelagt ministre og topembedsmænd · 25
Bogens opbygning · 27
1. Politik forklædt som statistik · 31
Et fuldstændig usagligt notat · 32
Det opfanger ikke effekten af aktivering · 34
Man skal levere den vare, der bliver efterspurgt · 36
Man kan ikke sige, at det er decideret løgn · 40
I den her sag er der ikke begået fejl · 44
Uafhængig af den siddende regering? · 47
En brik i et spil · 49
2. En kommunikationsplan som faglig facitliste · 55
Det er jo manipulation · 56
Vi skal tegne et billede i pressen, ingen kan afvise · 60
Du begynder at orkestrere virkeligheden · 63
Metoden er, at du regner baglæns · 65
Man skal altid fortælle, at man har valgt den rigtige løsning · 68
Det er med statistik som med kvinder i bikini · 70
For at give det et sagligt skær · 73
Du er beskidt, knægt · 75
Hvis ikke du gør det, så gør modstanderen det · 77
Det er en faglighed i sig selv · 79
3. En kommission som alibi · 83
En bagvendt måde at gøre det på · 85
Uhensigtsmæssigt at fortælle noget · 87
Det var grådige grise, og det kan man ikke sige offentligt · 91
Den, der skriver, har magten · 97
En konklusion, der skulle tvinges igennem over for kommissionen · 100
Man er naiv, hvis man ikke tror, at det er sådan, det foregår · 103
Analysen er en form for alibi · 108
Problematisk, uhensigtsmæssigt, dårlige effekter · 113
Virkeligheden var blevet voldsomt uinteressant · 119
Der er i princippet ikke fejet noget ind under gulvtæppet · 121
4. At tøjle rapporter og undersøgelser · 127
Min kollega lavede en fejl ved at sige for meget · 129
Hvis forbeholdene ikke passer ind i politikken, forsvinder de · 131
At vildlede bliver jo gradbøjet · 133
Cover my ass så leverer jeg det skyts, der kan bruges · 136
En ren desavouering af undersøgelsen · 139
For offentligheden er det fuldstændig uigennemskueligt · 141
Meget, meget få interesserer sig for at grave ned i tallene · 144
5. At undertrykke uønsket viden · 147
Afhængig af regeringens støtteparti · 148
Beskyttelse af ministeren · 151
En redegørelse, der skulle kunne tåle offentlighedens lys · 154
Vi bad om, at det blev neutraliseret · 157
Jeg har i aftes modtaget ministerens redegørelse · 162
Vi kan ikke komme igennem til Folketinget · 170
En præcis formulering · 177
Så læseren ikke kan se den skjulte betydning · 183
Kreativ besvarelse af spørgsmål · 185
Journalisterne forstår det ikke · 191
6. Kammeradvokaten som juridisk figenblad · 195
Rent juridisk var vi meget i tvivl, om der var hjemmel · 196
Det var anderledes, hvis man blev puttet i fængsel · 199
Det hænger i neglene og det kunne vi også godt se · 202
Det er jo bekræftet af Kammeradvokaten · 205
At stille opgaven, så han kun kan svare på den rigtige måde · 206
Der er vi jo klar over, at den er gal · 208
Lidt for meget banjo · 212
Kammeradvokatens rødmegrænse · 214
At løse et problem ved at omdefinere ords betydning · 217
Man kan enormt meget juridisk, hvis man vil · 220
7. EU-retten som tag selv-bord · 225
Det vil højst sandsynligt blive underkendt · 227
Der skal laves en begrundelse · 228
Det var det halmstrå, jeg kunne finde · 230
Jeg har slettet en del, da det ser uhensigtsmæssigt ud · 233
Vi gør honnør, mens skibet går ned · 234
Det er dig, der er minister · 239
Er vi alle sammen enige om det? · 241
Man oplyser ikke Folketinget om det, der går imod ens sag · 245
En tilstrækkelig klar advarsel · 251
Den juridiske vurdering er reelt noget anderledes · 255
En sag ved domstolen tager for tiden ca. 17 måneder · 258
Den er ikke helt umulig at forklare · 261
Det har hele tiden været regeringens klare opfattelse · 264
Ups, nåh! Hov, det havde vi misforstået · 266
Man skal ikke være tossegod · 269
En falsk spærreballon · 274
Bare man trykker hårdt nok på maven · 278
8. At fjerne folkeretlige forhindringer · 283
Kom nu ikke og sig, at det ikke kan lade sig gøre · 285
Der er flere skuldre, der skal bære · 287
En strengt sproglig vurdering · 289
Amerikanerne siger, det er ret simpelt · 294
Det er jo selvtægt · 299
Alle vidste, at der ikke var noget FN-mandat · 304
Denne resolution er ikke nogen blankocheck · 307
Hvis ikke du gør det, kan du ikke bruges · 312
Vi har i talrige papirer gjort klart, at det ikke er nok · 319
At stå sig godt med de store drenge i skolegården · 324
Sandhedens klæder konklusioner · 329
Kunsten at regne baglæns · 330
At forklæde politik som teknik · 333
Sløring af interesser · 336
Halmstrå og figenblade · 339
Ingen over folketinget? perspektiver · 343
Efter ordre oppefra · 343
Myten om de objektive og uafhængige embedsmænd · 350
Hvilket demokrati? · 355
Modstand mod forandring · 366
Alternative muligheder · 371
Appendiks: At sælge en offentlighedslov · 379
Det er en ring, man slår, uden om centraladministrationen · 380
Fiktionen om de 26 udvidelser · 385
Det er jo kommissionen, som siger, vi skal · 396
Et fortroligt rum, der eksisterer allerede i forvejen · 401
Lettere at føre Folketinget bag lyset · 404
Litteraturliste · 411