De fleste af os har stærke etiske overbevisninger. Men det er næppe de fleste af os, der er i stand til at forklare, hvorfor vi er så stærkt overbeviste om dem.
Særligt for sundhedsprofessionelle, der hver dag møder patienter og pårørende, er den etiske dimension af samtalen væsentlig. Men selvom det er helt centralt for de ansatte i sundhedsvæsenet at kunne indgå i etiske dialoger, så er det en kompetence, som til stadighed må trænes og forfines. I denne bog giver forfatteren sine bud på hvordan.
I del 1 introducerer Benjamín Olivares Bøgeskov til nogle færdselsregler for den etiske samtale og til de hovedproblemer, som sundhedsprofessionelle typisk støder på, når de skal tale om etik på studiet eller på jobbet. På den baggrund får du konkrete forslag til, hvordan du som professionel kan træne din evne til argumentation og refleksion, så du på et mere kvalificeret og trygt grundlag kan indgå i dialoger med kolleger, patienter og pårørende om vanskelige problemstillinger.
I del 2 præsenteres fire forskellige etiske teorier, der alle har betydning for den etiske dialog: Nytteetik, pligtetik, nærhedsetik og dydsetik.