Bogcover til Antropologiske projekter
Kig i bogen

Antropologiske projekter

En grundbog

 Antropologiske projekter giver en introduktion til antropologisk projektdesign og etnografisk feltarbejde. 

Antropologien har de seneste årtier fået en stor udbredelse. Fra at være en disciplin, der primært orienterede sig mod små samfund uden for Europa, omfatter antropologien nu alle typer af samfund.

Antropologiske projekter viser, hvordan konkrete projekter kan gennemføres, og hvilke metodiske, etiske og epistemologiske overvejelser der følger med.

Bogens kapitler inspirerer til nye former for feltarbejde i forbindelse med undervisning, forskning og andet projektarbejde. Den henvender sig til bachelor- og kandidatstuderende på de antropologiske uddannelser såvel som til andre, der ønsker at arbejde med afsæt i antropologisk metode i forbindelse med deres studie og forskning eller som ansatte i offentlige institutioner, NGO er og erhvervslivet.

 

Antropologiske projekter er en klar, præcis og detaljerig indføring i udarbejdelsen af antropologiske projektdesign og etnografiske feltarbejder. Bogens rige og konkrete skildringer af projektarbejdets faser, metoder, kortlægning, etiske overvejelser, feltnoter, kvantitative og internetbaserede studier, kollektive feltarbejder, samarbejdsrelationer samt det analysestrategiske arbejde har relevans for et bredt publikum. Bogen vil være til stor nytte for både forskere, undervisere og studerende, der arbejder med projekter af kortere og længere varighed inden for en række humanistiske og samfundsvidenskabelige discipliner. 

Professor Cathrine Hasse, Aarhus Universitet

Äntligen en fullständig bok om nutida antropologisk praxis: från idé till projektdesign, och med flexibla former av etnografiska fältstudier och nya samarbeten, inom och utanför akademien. Med kapitel om fältanteckningar, analys och skrivgenrer har Antropologiske projekter en imponerande bredd. Kapitel om etnografens känslor, projektets sociala relationer och forskningens etik visar att det här är en bok som behövs. Den pekar på hur traditionella metoder som deltagande observation, intervjuer och arkivarbete kan förnyas, med fina exempel på vad ljud, bild och föremål kan uppdaga, liksom webnografi och kvantitativa data. Antropologiske projekter är en välskriven grundbok som kommer att bli en klassiker.

Professor Helena Wulff, Stockholms universitet


Her er en forbløffende og fascinerende bok som tar pulsen på, beskriver, analyserer og formidler hele bredden i dagens antropologiske praksis. Et nært samarbeid mellom forfatterne, og en gjensidig respekt for mangfoldet i kollegers arbeid, reflekteres i en tett og inspirerende dialog gjennom hele boken. Dagens antropologi inngår i mange flere relasjoner enn før, noe som utfordrer disiplinen, og fornyer og styrker den. Denne aktive interaksjonen mellom antropologifaget og vår tids globale, nasjonale og lokale utfordringer formidles i Antropologiske projekter på en nyskapende og utadvendt måte, og boken vil være en sentral ressurs for alle som arbeider med antropologi eller inngår i samarbeid med antropologer.

Professor Edvard Hviding, Universitetet i Bergen

Køb bogen

  • Bog (Softcover m. flapper)
    1. edition (2018), 301 pages
    ISBN: 9788759330456
    Academic Books
    199,-
    Buy this product
  • E-bog (Softcover)
    1. edition (2018), 301 pages
    ISBN: 9788759333075
    Academic Books
    148,-
    Buy this product

Anmeldelser

Underviser

Særligt opdelingen af praktiske råd, praksiseksempler og den teoretiske formidling er med til at gøre læseoplevelsen flydende. Bogen er let at gå til og hjælper den studerende til hurtigt at skabe et overblik over et komplekst fag. Bogens emner er opdateret med seneste relevante faglige områder, der får bogen til at fungere som den ultimative grundbog. - Studerende, pædagogisk antropologi, oktober 2018

Det er klart bogens styrke, at den for det første formidler i et niveau der er passende på bachelor og kandidatniveau. Den forstår og formidler feltarbejdet som både en teoretisk og håndværksmæssig disciplin, og angiver yderligere litteratur til de mere specialiserede felt-projekter.  Den er skrevet af personer med betydelig teoretisk og håndværksmæssig erfaring - det skinner tydeligt igennem, og den kan anvendes af alle, uanset om man har arbejdet med feltarbejdet tidligere eller ej . Bogen har øje for at vi lever i et digitalt samfund og guider gennem alt fra forberedelse til indsamling og bearbejdning af feltdata, og jeg er meget begejstret for bogen -   Tina H Nielsen, UC SYD, Socialrådgiveruddannelsen.

Det er ganske enkelt en lækker bog, som går til sit stof på en ny og frisk måde - Thomas Dam, Læreruddannelsen i Silkeborg.

Gode afgrænsede kapitler, i sprog der udfordre de studerende på det rette niveau, praksisorienteret - mange metodebøger er mere forskningsorienteret og dermed ikke så relevante for målgruppen her - Dorte Lindelof , AU professionsbachelor i tandpleje.

Bogen er skrevet i et let tilgængeligt sprog for de studerende og der er mange eksempler, der gør det meget konkret - Kiit Damsgaard, Professionshøjskolen Absalon. Pædagoguddannelsen.

Indholdsfortegnelse

Forord 5

Introduktion 9
Cecilie Rubow, Helle Bundgaard og Hanne Overgaard Mogensen

DEL I · PROJEKTARBEJDE 19
Kapitel 1. Projektdesign: Fra idé til projekt 21
Helle Bundgaard og Tine Gammeltoft

Kapitel 2. Antropologens etiske arbejde: Om at udøve etnografisk diplomati 39
Laura Emdal Navne og Lotte Buch Segal

Kapitel 3. Feltnoter: Den foreløbige skrivnings håndværk 55
Cecilie Rubow, Ester Fritsch og Sofie Isager Ahl

Kapitel 4. Analyse: Arbejdet med det etnografiske materiale 73
Helle Bundgaard og Hanne Overgaard Mogensen

Kapitel 5. Genre: Form, strategi og fortælling 93
Inger Sjørslev

Kapitel 6. Etnografen: Følelser, viden og supervision som kilde til indsigt 109
Mette Line Ringsted Nimb og Cecilie Rubow

DEL II · SAMARBEJDSRELATIONER 123
Kapitel 7. Projektets sociale relationer 125
Steffen Jöhncke

Kapitel 8. Designprocesser i antropologien 137
Simon Lex og Christoffer Nejrup

Kapitel 9. Værktøjer til kollektivt feltarbejde 149
Jacob Wachmann Pedersen og Mikkel Brok-Kristensen

DEL III · METODER 161
Kapitel 10. At være til stede: Deltagelse og observation 163
Hanne Overgaard Mogensen og Anne Line Dalsgård

Kapitel 11. At snakke om det: Måder at interviewe på 181
Mikkel Rytter og Karen Fog Olwig

Kapitel 12. At kortlægge og at bruge kort: Synliggørelse af forskelle og relationer 195
Astrid Oberborbeck Andersen og Anders Kristian Munk

Kapitel 13. At lede i arkiver: Feltarbejde i dokumenter 213
Signe Mellemgaard og Karen Fog Olwig

Kapitel 14. At bruge billeder og lyd: Sensorisk antropologi 227
Perle Møhl og Nanna Hauge Kristensen

Kapitel 15. At gå efter tingene: Materialitet som metode 245
Stine Krøijer og Inger Sjørslev

Kapitel 16. At være online: Webnografi og digitale metoder 261
Kristoffer Albris og Ayo Wahlberg

Kapitel 17. At tælle og fortælle: Om brugen af kvantitative data i antropologiske feltarbejder 275
Bjarke Oxlund

Bogens forfattere 293

Indeks 297


Køb for Buy this product

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Gratis læseprøve

Du kan finde en kort læseprøve samt bogens indholdsfortegnelse her

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Lone Fredensborg på ak@samfundslitteratur.dk

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik