I dette hæfte fremstiller Inger Maibom og Henrik Balle Nielsen dansklærerens kompetencer inden for området Læsning og læseundervisning i 1.-6. klasse. Forfatterne viser, hvordan teoretisk viden om læseprocesser og læseudvikling kan anvendes i den konkrete undervisning i læsning, herunder i krydsfelter mellem læringsmål, metoder og læremidler.
Eksempelvis kan dansklæreren med fordel undervise i ordafkodning med nogle læremidler og undervise i sprog- og tekstforståelse med andre læremidler. Ordafkodning og tekstforståelse er hver for sig og i sammenhæng afgørende komponenter i læsning, som der skal undervises eksplicit i.
Hæftet formulerer et tilbageblik på udviklingen i teorier om læsning og læseundervisning og fokuserer på formidling af ny, aktuel forskningsviden. Læseundervisningen skal skabe grundlag for, at eleven kan tilegne sig en lang række læsestrategier med udgangspunkt i sprog og kognition. Hæftet diskuterer i øvrigt en række evalueringsformer til brug for vurdering af elevernes læseudvikling, herunder løbende og summativ evaluering. Kapitlet afsluttes med en række studieopgaver inden for relevante områder i læsedidaktik.
Hæftet er et særtryk af et kapitel fra serien Lærerprofiler i dansk. Serien, som omfatter tre bind, introducerer til det nye danskfag i læreruddannelsen (2013), herunder de i alt otte kompetenceområder for hhv. 1.-6. klassetrin og 4.-10. klassetrin.