Forord 11
Mads Hermansen
Indledning 13
Fortælling og fortolkning 13
Fortællinger om ledelse   fortælling som analytisk begreb 13
Om ledelsesstrategi og målstyring 14
Fortælling og handling   konstruktion af  virkeligheden  17
Når tradition og ledelseshverdag gør modstand 18
KAPITEL 1
Nye fortællinger om folkeskolen 21
Indledning 21
Fortællinger om skoleledelse 24
Skoleledelse som oplyst enevælde 26
Administratoren 29
Supervisoren 31
Facilitatoren 35
Skoleledelse i team 38
KAPITEL 2
Læringsledelse i folkeskolen 41
Faglige selvfortællinger   om ledelse af skolens faggrupper 41
Indledning   om fagfolk 41
Faglige narrativer som fortællegenre og ledelsesudfordring 44
Faglige narrativer i lærerarbejdet 45
Læreren som den gode hyrde 46
Ledelse af de gode hyrder i folkeskolen 47
Ledelse af lærerteam i folkeskolen 50
Faglige narrativer i pædagogarbejdet 54
Hjælpelærerens faglige narrativ 55
Ledelse af skolepædagoger som hjælpelærere 56
Socialpædagogens faglige narrativ 58
Ledelse af skolepædagoger som socialpædagoger 59
KAPITEL 3
Evaluering i folkeskolen 61
Om faglig refleksion 61
Indledning 61
Observerende systemer og skoleledelse 63
Læreres og pædagogers fortællinger   en model for narrativ skoleledelse 66
Om refleksive processers spilleregler og det magiske rum 67
Eksemplarisk læring   faglig refleksion af anden orden 70
Når lederen vil blande sig i arbejdet 72
Iscenesættelse af usædvanlige læreprocesser i folkeskolen 74
Evidens   om effektmåling i folkeskolen 77
Det fornødne   hvordan komme i gang med evaluering? 82
Mål og resultatstyring i praksis 84
Mål- og resultatstyring   et skoleeksempel 85
Povl Erik Wolff
Indledning 85
Bakkeskolen som en LEAN-organisation   start 2010 85
PDCA   kvalitetscirklen 86
Gameplanen 87
Kaizentavlen 88
5S-metoden 89
Eksempel på målopfyldelsesskema (eksemplarisk princip) 92
LEAN som eksempel på mål- og resultatstyring   evaluering og resultater 93
Sammenfattende om LEAN på Bakkeskolen 95
Om brug af data i skolen som organisation 95
Et eksempel 97
Teamkonferencer 97
Nationale test 97
Testoversigt (frivillige uden kryds   obligatoriske med kryds) 98
Undervisningseffekt og testresultater 98
Program for læringsledelse   fælles udviklingsprojekt i 13 kommuner 99
Programmet er baseret på fire indsatser 100
Eksempel på elevspørgsmål 101
Feedback (spørgeskema, elev) 101
Ledelsen 102
Lærere og pædagoger 103
Teamkoordinatorer 104
Ledelsens dialogbaserede udviklingssamtaler 104
Handle- og implementeringsplan (udarbejdet af Bakkeskolens ledelse februar 2016)   feedback og klasserumsledelse 105
KAPITEL 4
Ledelse og samarbejde i den åbne skole 107
Indledning 107
Facilitering af skolens samarbejde med den kommunale socialforvaltning 111
Om forskel som ressource   narrativ ledelse 111
Opmærksomhedspunkter for facilitering af den åbne skoles samarbejde 116
Hvem skal lede den åbne skoles partnerskaber? 120
Fortravlede ledere   tidsnødens paradoks 122
Afsluttende bemærkninger om valg af partnerskaber i den åbne skole 124
At lede opad i skoleforvaltningen   folkeskolens styring 126
KAPITEL 5
Inklusionsledelse i folkeskolen 133
Indledning 133
Inklusion i folkeskolen   målsætninger og udvalgte statusresultater 135
Inklusionsdilemmaet i folkeskolen   udfordringer for skoleledelse 138
Inklusionsledelse 140
Organisationsledelse   om udstedelse af inklusionsgaranti 145
Afsluttende bemærkninger om ledelse af inklusion i folkeskolen 148
KAPITEL 6
Lederstemmer fra folkeskolen 153
Indledning 153
Præsentation af de interviewede skoleledere og deres skoler 154
At være skoleleder og forvaltningsleder   roller og dilemmaer 155
Om dokumentation og måling af skolens virksomhed   målstyret undervisning 157
At udøve pædagogisk ledelse   mellem hjælp og kontrol 160
Ledelse af forskellige professionskulturer   fortolkning og oversættelse 163
Ledelse af inklusion i folkeskolen   narrativ ledelse 167
Ledelse i den åbne skole 169
Teamorganisering i folkeskolen 173
Afsluttende om folkeskolens samarbejde med den kommunale socialforvaltning 176
KAPITEL 7
Styring af folkeskolens samarbejde med forældre 179
Indledning 179
Styring af folkeskolens forældresamarbejde 182
Modledelse i folkeskolen   forældremagt 185
Tydelig skoleledelse 188
Dobbeltbinding i skole-hjem-samarbejdet 190
Narrativ ledelse og folkeskolens forældresamarbejde 193
Afsluttende om narrativ ledelse og styring af folkeskolens forældresamarbejde 197
Afslutning 199
BILAG
Interviewguide   tre skoleledere 207
Litteratur og referencer 209
Interviews 213
Stikordsregister 215