Denne bog handler om undervisning i de fælles kompetenceområder i naturfagene: undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation.
I skolens naturfag skal eleverne blive gode til at arbejde undersøgende, bruge modeller og perspektivere det, de finder frem til, til forskellige større sammenhænge. De skal lære at formidle naturfagligt stof til andre og at drøfte naturfaglige spørgsmål.
I bogen er der fokus på, hvordan eleverne kan overføre erfaringer med fællesfaglige arbejdsmåder fra det ene faglige tema til det næste, og hvordan der kan skabes en progression i undervisningen i de fællesfaglige kompetenceområder fra 1. til 9. klasse.
Bogens første del behandler undervisning i hvert af de fire kompetenceområder i natur/teknologi og i fysik/kemi, biologi og geografi. Desuden er der et særligt kapitel om at arbejde med problemstillinger og kapitler med forslag til undervisningsdifferentiering og evaluering.
Denne del afsluttes med et særligt kapitel om den fællesfaglige prøve i 9. klasse.
Bogens anden del har fokus på, hvordan man kan undervise i at arbejde med problemstillinger inden for de seks fællesfaglige fokusområder i 7.-9. klasse. Tre eksempler på undervisningsforløb er beskrevet udførligt, tre andre er skitseret.
Bogen henvender sig til studerende, lærere og vejledere.