Indhold
Forfatterens tak 9
Forord 11
Fagredaktørernes forord 15
KAPITEL 1
Stilladsering af sprog og læring 17
En indledning og nogle perspektiver for undervisere 17
Andetsprogselever i klassen: nogle vigtige pointer 19
Forskellige syn på undervisning og læring 27
Bogens opbygning og indhold 35
Resumé 36
Opgaver til lærerstuderende 37
Refleksionsspørgsmål til lærere 37
Forslag til yderligere læsning 38
KAPITEL 2
Samtaler i klassen om at skabe kontekster for sproglig udvikling 39
Hvad hjælper elever til at lære et nyt sprog? 40
Samtaler i klasseværelset og andetsprogselever 46
Resumé 63
Opgaver til lærerstuderende 64
Refleksionsspørgsmål til lærere 64
Forslag til yderligere læsning 65
KAPITEL 3
Gruppearbejde og andetsprogsudvikling 67
Hvordan bliver gruppearbejde effektivt? 72
Forslag til par- og gruppeaktiviteter i fagundervisningen 82
Øvelser især til nybegyndere 89
Om at udvikle og fastholde relationer 91
Resumé 93
Opgaver til lærerstuderende 94
Refleksionsspørgsmål til lærere 95
Forslag til yderligere læsning 95
KAPITEL 4
Fra tale til skrift i fagundervisningen 97
Brug af mådeskontinuum: fra tale til skrift 97
Vigtige pointer for undervisningen 109
Resumé 111
Opgaver til lærerstuderende 112
Refleksionsspørgsmål til lærere 113
Forslag til yderligere læsning 113
KAPITEL 5
At lære at skrive på et andetsprog og i en kulturel kontekst 115
Nogle udfordringer for andetsprogselever 116
Hvad er en genre? 117
Genrer i skolen 121
Eksplicit skriveudviklende undervisning 129
Undervisnings- og læringscirklen 131
Yderligere stilladsering af de yngste elever og begyndere i dansk som andetsprog 143
En stilladserende tilgang til at skrive 146
Evaluering af elevers skrivning: Hvad kan deres tekster fortælle os? 148
Resumé 155
Opgaver til lærerstuderende 156
Refleksionsspørgsmål til lærere 156
Forslag til yderligere læsning 157
KAPITEL 6
Om at læse på et andetsprog og i en kulturel kontekst barrierer og broer 159
Læseprocessen 159
Læserroller 164
Perspektiver for andetsprogselevers læsning 167
Udvikling af fonologisk opmærksomhed: om samspillet mellem lytning og læsning 190
At bygge videre på fonologisk opmærksomhed 194
Om at vælge bøger: en god grund til at bladre videre 197
Resumé 201
Opgaver til lærerstuderende 202
Refleksionsspørgsmål til lærere 202
Forslag til yderligere læsning 203
KAPITEL 7
At lytte en aktiv og kognitivt krævende proces 205
At forstå det, vi hører 206
Forskellige typer lytning 208
Perspektiver for undervisningen 210
Lyde på dansk 219
Resumé 226
Opgaver til lærerstuderende 227
Refleksionsspørgsmål til lærere 228
Forslag til yderligere læsning 228
KAPITEL 8
Integrerede forløb at lære sprog, at lære gennem sprog og at lære om sprog 229
Hvorfor integrere faglig og sproglig udvikling? 229
Hvad skal vi vide for at kunne integrere sproglig og faglig udvikling? 233
Valg af sprogbaserede aktiviteter i et forløb 242
Sammenfatning og dokumentation af fagligt og sprogligt udbytte 244
At lære om sprog 248
Resumé 253
En afsluttende kommentar 254
Opgaver til lærerstuderende 255
Refleksionsspørgsmål til lærere 255
Forslag til yderligere læsning 256
Liste over lærings- og undervisningsaktiviteter 257
Litteraturliste 275
Læs mere på dansk 283
Indeks 289