Bogcover til Læring i konkurrencestaten
Kig i bogen

Læring i konkurrencestaten

Engang blev det betragtet som et af verdens bedste. I dag er der store problemer i det danske skole- og uddannelsessystem.

I folkeskolen er stadig flere elever afhængige af særlige foranstaltninger, samtidig med at mange elever med gode forudsætninger kommer i privatskoler. I ungdomsuddannelserne er der et alt for stort frafald, mange kommer igennem med ringe resultater, og erhvervsuddannelserne undergraves af den evige mangel på praktikpladser. I tilgift skader konflikterne mellem statsmagten og lærerne arbejdsmiljøet på skolerne.

I denne bog fremfører en række førende danske uddannelsesforskere og to udenlandske eksperter deres analyser af disse forhold. Bag den problematiske udvikling ser de den moderne konkurrencestat, der systematisk erstatter mere rummelige tilgange med tests og evalueringer, rapportering og kontrol, statistikker og ranglister, incitamenter og store, topstyrede institutioner.

To væsentlige problemfelter træder i forgrunden. Dels den manglende forståelse for den identitetsudvikling, der i dag udgør det nødvendige bindeled mellem faglige kvalifikationer og et samfunds- og arbejdsliv under stadig forandring. Dels resultaterne af de stigende mentale belastninger, der spænder lige fra ADHD-børn i folkeskolen til invaliderende stress blandt unge og voksne.

Som et modbillede fremstiller forfatterne et samfund og uddannelsessystem baseret på individuel, mellemmenneskelig, national og global bæredygtighed. Ved at gå i spidsen med dette kunne Danmark være med til at præge en fremtid, som bygger på menneskelige.

Køb bogen

  • Bog (Softcover m. flapper)
    1. edition (2014), 223 pages
    ISBN: 9788759319123
    Academic Books
    280,-
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. edition (2014), 223 pages
    ISBN: 9788759319772
    Academic Books
    221,-
    Buy this product

Indholdsfortegnelse

DEL I: KONKURRENCESTATEN 11

1. Konkurrencestaten og dens uddannelsespolitik 13

baggrund, intentioner og funktionsmåder

OVE K. PEDERSEN

2. Adgang til omsorg og læring 35

om nogle af konkurrencestatens konsekvenser

KATRIN HJORT

3. Mellemmenneskelig og global bæredygtighed 53

som et alternativ til konkurrencestaten

STEEN HILDEBRANDT

 

 

DEL II: LÆRING OG IDENTITETSUDVIKLING 69

4. Identitetsudvikling og transformativ læring 71

læring i dag er mere end viden, færdigheder og forståelse

KNUD ILLERIS

5. Udvikling af selvforståelse og identitet i barndommen 87

individuelt og kollektivt

PETER ØSTERGAARD ANDERSEN

6. Betydningen af orienteringen mod selv-verdenen 105

aktuelle træk i de unges identitetsudvikling

THOMAS ZIEHE

7. Voksnes læring og identitetsudvikling 117

i praksisfællesskaber og praksislandskaber

ETIENNE WENGER

DEL III: NÅR PRESSET BLIVER FOR STORT 129

8. Specialpædagogikkens børn 131

inklusionspolitik, diagnosekultur og læringsmiljøer

SØREN LANGAGER

9. Unges identitetsudvikling 151

uddannelse og tilknytning til arbejdsmarkedet

NOEMI KATZNELSON

10. Unges brug af rusmidler 167

set i et uddannelsesperspektiv

BIRGITTE SIMONSEN

11. Omstillingens etiske udfordring 183

om konkurrencestatens tingsliggørelse, fremmedgørelse og stress

NADJA U. PRÆTORIUS

 

DEL IV: OPSAMLING HVOR STÅR VI NU, OG HVOR SKAL VI HEN 205

12. Læring i konkurrencestaten 207

problemer og alternative perspektiver

KNUD ILLERIS

Køb for Buy this product

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Gratis læseprøve

Du kan finde en kort læseprøve samt bogens indholdsfortegnelse her

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik