Hvad er data i skoleledelse? Hvor kommer kravet om data fra? Og kan data overhovedet bruges til noget, når det gælder elevernes læring og udvikling?
Skoleledelse med data i praksis er den første, danske bog, der med udgangspunkt i skolens opgave og ud fra danske skolelederes praksis giver et bud på dataens hvorfor, hvad og hvordan.
I bogen leverer Martin Søland Klausen korte og klare svar på, hvad data er, hvad data kan (og ikke kan!), og han giver en indføring i den nyeste viden om, hvordan data kan bruges i ledelsens arbejde. Forfatteren understreger, at selvom data ikke i sig selv kan give svar på den rette handling i skolen, så kan en nuanceret omgang med data alligevel styrke den professionelle beslutning til gavn for elevernes læring og trivsel.
Læseren får ud fra helt konkrete eksempler fra danske skoler indblik i danske skolelederes praksis og erfaringer med at bruge data til denne vigtige opgave.
Bogen henvender sig til alle ledere i skolen, skolens vejledere og konsulenter og chefer fra skoleforvaltninger. Bogen kan også bruges på diplomuddannelser for vejledere og ledere.