Indhold
Forord 11
 Hvorfor denne bog? 11
 Tak! 13
 Bogens opbygning 14
DEL 1 · INTRODUKTION TIL OPLÆSNING
1. Hvad er oplæsning? 21
 Introduktion til oplæsning 21
 Sprog, stemme og musik som forståelsesramme 23
 Spektret fra højtlæsning til performance 25
 Oplæsning i et historisk perspektiv 30
2. Fra øje til øre 33
 Tale og skrift 33
 Oplæsning gennem øret 34
 Med en fod i begge lejre 35
 Fortolkning i oplæsning    36
 Oplæsning handler om oplevelse af teksten 39
3. Hvilke situationer læser man op i?  43 
 Kend situationen inden oplæsningen 44
 Case: Et eksempel på en situationsanalyse 50
4. Nærlæsning: At analysere en tekst, så man forstår den 55
 Den grammatiske og syntaktiske nærlæsning 56
DEL 2 · STEMMEN OG KROPPEN
Stemme og krop i oplæsning 65
 Spejlneuroner 66
5. Stemmen 69
 Stemmeteknikkens fire områder 70
 Projicering af stemmen 79
6. Kroppen 83
 Overensstemmelse mellem krop, stemme og oplæsning 83
 Grounding 84
 Kropslig parathed 85
 Engageret mimik 86
 Øjenkontakt som formidlingsmarkør 87
 Udfordringen med den låste gestik 88
 Nervøsitet 89
7. Tre opvarmningsprogrammer 95 
 Øvelsessæt 1: Lang opvarmning 95
 Øvelsessæt 2: Kortere opvarmning 98
 Øvelsessæt 3: Opvarmning i bilen   99
DEL 3 · DEN MUNDTLIGE MIKSERPULT
Introduktion til den mundtlige mikserpult 105
 Mundtlighedskriterierne 106
 Et frit, men begrundet valg 107
8. Frasering 109
 Pauser 110
 Tryk 116
 Stød 121
 Intonation: Sætningsmelodien i sproget 123
 Frasering opsummeret 128
9. Tempo og rytme 133
 Tempo 133
 Rytme 139
10. Artikulation 143
 Artikulation er det vigtigste for forståelsen 144
 Tydelig tale, ikke skriftnær udtale 144
 Skru op, eller skru ned 145
 Hold øje med de hyppigste ord 146
 Gør den gode artikulation til en vane 147
 Hvordan arbejder man med artikulation? 148
 Fonetik: Lydene i det danske sprog 148
 Mundens muskler og kæben 153
 Tekster, der træner artikulationen 156
 Ekspressiv artikulation 157
11. Klang 163
 Andre klangforbedringer 165
 Klangarbejde kræver tid 166
 Klang og personkarakteristik 166
12. Volumen 169
DEL 4 · UDFORDRINGER I FORSKELLIGE OPLÆSNINGSGENRER
Fire udfordrende områder 175
13. Oplæsning af egne manuskripter og tekster 177
 Oplæsning som skriveredskab 178
 Forfatteroplæsning 180
 Prædikenoplæsning 181
 Nyhedsoplæsning 184
 Featurespeaks, reportagespeaks og podcasts 190
 Speaks til reklamer, programmer, trailere m.m.  195
14. Digte 201
 Transparens og opacitet 201
 Enjambement 202
 Metriske digte 203
 Frie digte 212
 Visuelle digte 216
 Spoken word og poetry slam 217
15. Oplæsning i gudstjenesten 225
 Teologiske, situationelle overvejelser om oplæsning 225
 Gudstjenestens liturgi 228
 Bibelteksterne 229
 Bønnerne fra alteret (kollekterne) 237
 Hyppigt læste tekster 238
16. Ældre tekster 245
 Seks arbejdsspørgsmål til at åbne teksten 246
DEL 5 · PRAKTISKE TIPS OG TRICKS
Fra forberedelse til scene 253
 Træn en knap ad gangen 253
 Brug et kamera eller en diktafon 253
 Få andre til at lytte og give feedback 254
 Skriv i teksten 254
 Ret i teksten, hvis den ikke egner sig til oplæsning 255
 Indret din scene 255
 Imitatio   lær af de bedste og de værste 260
Litteratur 263
Kilder 267 
Indeks 269