"Det bedste ved at være lærer, det er følelsen af at lykkes. Derfor er det næsten også det værste, hvis man har fornemmelsen af IKKE at lykkes. Det kan godt være lidt skræmmende at tænke på. Hvad nu hvis man brænder ned eller ud, og det ikke lykkes hvad så?" (Citat, lærer)
Ja, hvad så? Bogen Læren om trivsel handler om lærere, der lykkes. Om lærere, der trives. Men den handler også om lærere under pres, lærere, der hver dag må kæmpe for at trives og om lærere, der ikke altid lykkes.
Gennem en række analyser og undersøgelser af, hvordan lærertrivsel opstår, udfordres, udvikles eller afvikles, giver bogen konkrete forslag til, hvordan man med forskellige sociologiske teorier kan få 'blik' for, hvad trivsel er. Samtidigt præsenteres praksisanvendelige arbejdsmetoder, der gør det muligt at undersøge og understøtte de trivselsprocesser, der kendetegner lærergerningen i dag.
Bogen henvender sig således til alle, der ønsker at blive klogere på trivsel og på lærergerningens vilkår. Ligeledes er bogen aktuel for særligt lærer- og pædagogstuderende, der ønsker viden om og konkrete værktøjer til, hvordan man kan undersøge trivsel, og hvordan man kan arbejde med trivselsfremmende processer.