Forskningsbaseret undervisning er universitetets DNA, men det er ikke selvindlysende for studerende og undervisere, hvad det indebærer i praksis, eller hvordan det bidrager til videnskabelsen.
Denne bog undersøger styrker ved og udfordringer med at integrere forskning og undervisning i praksis. Vi tematiserer diversiteten i forståelser af forskning og undervisning og introducerer centrale forståelser af hvordan de kan spille sammen. Vi demonstrerer gennem eksempler på forskningsintegration i undervisning i praksis i undervisning på 1. semester, på store hold, i vejledningsforløb, på færdighedsorienterede kurser, i projekter hvor studerende og forskere er partnere, i tilrettelæggelse af uddannelser og talentudviklingsprojekter m.m. de muligheder og udfordringer, der er forbundet med at integrere forskning og undervisning.
En hovedpointe er, at diversiteten i forståelser og praksisser både er et vilkår og en nødvendighed. Forskningens relevans i og relation til undervisning skal derfor til stadighed etableres, artikuleres samt motiveres, kvalificeres og faciliteres.
I en forandret universitetsverden er der brug for nye måder at bringe undervisning og forskning sammen på, og derfor bidrager bogen med bud på nye veje til fælles videnskabelse, integration og inspiration til både undervisere og studerende.