Forord 11
1. Integration af forskning og undervisning - udfordringer og muligheder for fælles videnskabelse 13
Tine Damsholt, Hanne Nexø Jensen og Camilla Østerberg Rump
Hvorfor integration af forskning og undervisning? 15
Fælles forståelsesramme og lidt om forskningsfeltet, vi skriver os ind i 17
Diversitet og fremtidens udfordringer 22
Om bogens bidrag 24
Litteratur 28
2. "Det gør en kæmpe forskel for mig, at nogen skal bruge det, jeg laver" - studerendes motivationer og udfordringer ved integration af forskning og undervisning 31
Tine Damsholt og Marie Sandberg
De studerendes motivationer og rationaler 32
Diskussion 50
Litteratur 55
Inspiration 1
"Etnoraids" - intensivt og kollektivt feltarbejde og videnskabelse på store hold 57
3. De frække spørgsmål, den gode investering eller noget, der passer ad helvedes til - underviseres perspektiver på forsknings-undervisnings-integration 59
Tine Damsholt og Marie Sandberg
Adskillelsesrationalet - forskning og undervisning er kvalitativt forskellige og adskilt i praksis 66
Helhedsrationalet - forskning og undervisning flyder sammen i én praksis 69
Investorrationalet - mål-middel-relation mellem forskning og undervisning 71
Diskussion af FUI i praksis - udfordringer og dilemmaer 76
Integration af undervisning og forskning - forskellige veje at gå 88
Litteratur 90
Appendiks 3.1. Oversigt over de citerede underviseres fag 93
Inspiration 2
Europa i verden 95
4. Om at snige forskning ind i undervisningen på færdighedsorienterede kurser 97
Pernille Gøtz
Lærebogsstyret undervisning 99
Tilegnelse af færdigheder er en barriere, der skal overvindes 102
Måder at integrere forskning på i færdighedsorienterede kurser 108
Mere omfattende integration er en mulighed 110
Afslutning 111
Litteratur 112
Inspiration 3
FUI i færdighedsorienterede fag i praksis 115
5. Grøn er ikke bare grøn - undervisningsbaseret forskning på første studieår 121
Dorte Christiansen Elmeskov og Camilla Østerberg Rump
De studerendes forestillinger om forskning i deres uddannelse, motivation for og forventninger til uddannelsen 124
Sammenhænge på tværs af det kvalitative materiale 128
De studerendes oplevelser af farveregistreringsprojektet 132
Undervisernes intentioner med og refleksioner over projektet 135
Diskussion 140
Afslutning 143
Litteratur 144
Inspiration 4
Landskabsarkitektur - farveregistreringsprojektet 147
6. Evaluering af FUI - om underviser- og studenterperspektiver på forsknings-undervisnings-integration 149
Camilla Østerberg Rump og Dorte Christiansen Elmeskov
Udvikling af spørgeskemaet 151
Hvad vi gjorde 153
Diskussion af forløbene på Landskabsarkitektur og Biokemi 159
Sammenhænge mellem spørgeskemaet og midtvejsevalueringen på Landskabsarkitektur 164
Afslutning 168
Litteratur 170
Appendiks 6.1. Værdier for besvarelser af spørgeskemaet 172
Inspiration 5
Biokemi - proteinvidenskab og enzymteknologi 175
7. Integration af forskning og undervisning gennem talentudvikling 177
Tine Ravnsted-Larsen Reeh
To praktiske udfordringer og en teoretisk model 177
Om talent som potentiale og forskning som proces 178
Tre konkrete eksempler 182
Udfordringer undervejs i eksperimentet 187
Gevinster ved forsøgene 190
Afslutning 191
Litteratur 192
Inspiration 6
Talentforløb - forskningsnær undervisning om "Kirke- og teologihistorie i oplysningstidens Danmark-Norge" 195
8. Klyngevejledning som bindeled mellem forskning og undervisning 197
Hanne Nexø Jensen
Klyngevejledning i praksis 201
Forsknings-undervisnings-integration via klyngevejledning? 208
Afslutning 211
Litteratur 213
Inspiration 7
Skriveøvelser i bachelorprojektklynger med jurastuderende 217
Werner Schäfke
9. Tidsskrift for studerendes forskningspublikationer - et middel til forskningsbaseret undervisning 223
Sebastian Horst
Hvorfor tidsskrifter for studerendes forskning? 223
Opstart 225
Implementering 226
Refleksioner over erfaringerne 228
Afslutning og anbefalinger 231
Litteratur 232
Inspiration 8
Studerende som medproducenter af publikation med oversættelse og analyse af seks persiske noveller 233
Forfatterprofiler 235
Indeks 239