FORORD 7
1. TEAMMØDER BØR FACILITERES 13
1. Facilitators store ansvar 14
2. Teamsamarbejde og mødekultur 17
3. Teammødet som forum for mening og værdiskabelse 19
4. Facilitering: En fast og venlig hånd om mødet 23
5. Hvad ligger der i facilitatorrollen? 26
2. FACILITATOR SIKRER TEAMETS FOKUS 29
1. Starte mødet myndigt og rettidigt 29
2. Præcisere mødets indhold 31
3. Fokusere en vildfaren diskussion 32
4. Alternativ til talerliste 36
5. Hjælpe med at bygge op, ikke rive ned 37
6. Hvem gør hvad hvornår? 39
7. Facilitator følger op på det, der ikke blev gjort 40
8. At fastlægge næste møde 41
3. INVOLVERING: ALLE SKAL PÅ, MEN EFFEKTIVT 43
1. Tavs refleksion og notering 44
2. Summe med sidemand 45
3. Variationer: Lyt & byt, interview, gående og trioer 46
4. Lynrunden 47
5. Plukke i plenum 48
6. Facilitators brug af inkluderende processer 49
4. FACILITATOR SKAL HAVE TEAMETS MANDAT 51
1. At sikre sin legitimitet som facilitator 51
2. At facilitere alene eller med medfacilitator 56
3. Ressourceperson eller andre gæster i teammødet 57
5. SKOLENS ØVRIGE MØDER KAN FACILITERES 61
1. Mødet i pædagogisk råd 61
2. Ledergruppemødet 66
3. Forældremødet 67
4. Klasseledelse 71
5. Studiegruppen 73
6. Praktikgruppen 75
6. SAMTALEPROCESSER MED FORDYBELSE 79
1. Hvad er målet med processerne? 80
7. VIDENDELENDE PROCESSER 87
1. Lyt & byt 88
2. Knastbehandling 90
3. Stjernestunder og snubletråde 93
4. Parvise historier med lynkvittering 98
5. To gratis konsulenter 100
6. De seks tænkehatte 102
7. Pædagog-lærer-samarbejde 105
8. Koordinering og beslutning om samarbejde 108
8. REFLEKSIVE PROCESSER 111
1. Fortælling med nøgleord 115
2. Fortælling i to versioner 120
3. Mål med pædagogisk/didaktisk forløb 123
4. Evaluering af eget pædagogisk/didaktisk arbejde 129
5. Facilitators evaluering af egen praksis 131
EFTERORD 135
LITTERATUR 141
WORKSHOPS 143
STIKORDSREGISTER 145