Bogcover til Visuel kommunikation på digitale medier
Kig i bogen

Visuel kommunikation på digitale medier

Visuel kommunikation på digitale medier præsenterer en model til analyse af visuel kommunikation på digitale medier eksemplificeret på hjemmesider, Facebook og Instagram.

Bogen præsenterer æstetikbegreber, designprincipper og semiotiske begreber. Derudover gennemgår den de væsentligste visuelle virkemidler i form af farver, skrifttyper, layout og billedbrug, samt aktuelle genrer og stilarter.

Bogen henvender sig til studerende på sprog-, medie- og kommunikationsuddannelser, men vil også være anvendelig for folk, som beskæftiger sig professionelt med visuel kommunikation på nettet.

Køb bogen

  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. udgave (2018), 270 sider
    ISBN: 9788759331651
    Academic Books
    222,-
    Buy this product

Anmeldelser

Underviser

"Bogens opbygning, læsevenlige sprog og virkelighedsnære cases gør den indbydende, både for læsere, som beskæftiger sig professionelt, eller er helt nye inden for visuel kommunikation.

Som kommunikationsstuderende kan jeg varmt anbefale denne bog, idet bogen tager afsæt i nye begrebsudviklinger og den nyeste forskning inden for visuel kommunikation. Mit udbytte af at anmelde bogen har været at få ny viden - så ny - at jeg har brugt bogen som ekstra litteratur i min seneste skriftlige opgave. På baggrund af en udleveret case skulle jeg analysere en virksomheds Facebook- og Instagram-profil, hvor bogens fjerde kapitel om analyse af visuel kommunikation på Instagram var uundværlig! Der er mangel på litteratur om Instagram, hvilket gør denne bog til en unik perle blandt Samfundslitteraturs bøger!  Så jeg vurderer, at bogen er for alle læsere. Både til dem, der har et godt øje for visuel kommunikation og vil udvide deres horisont, eller til dem, som måske brænder for kommunikation og digitale medier."

- Studerende, International Virksomhedskommunikation, august 2018

Indholdsfortegnelse

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

INDLEDNING · 9
Bogens opbygning · 11
Grundlaget · 12
Websites · 14
Smartphones/mobiler, tablets og mobil-apps · 15

KAPITEL 1 · VISUELLE VIRKEMIDLER · 17
De visuelle virkemidlers rolle på digitale medier · 20
Layout og komposition · 52
Skrifttyper · 63
Former · 74
Billedbrug · 76

KAPITEL 2 · GENRER OG STILARTER I WEBDESIGN · 95
De funktions- og navigationsmæssige aspekter · 97
Stilarter · 101
De branche- og servicerelaterede grafisk-stilistiske aspekter · 124
Æstetik og smag · 137

KAPITEL 3 · MODEL TIL ANALYSE AF VISUEL KOMMUNIKATION PÅ DIGITALE MEDIER · 145
Videreudviklingen af Jakobsons kommunikationsmodel · 147
Afsenderen · 151
Modtageren · 164
Produktet · 180
Konteksten · 187
Mediet · 193
Koden · 203
Opsamling på analysen · 212

KAPITEL 4 · ANALYSE AF VISUEL KOMMUNIKATION PÅ FACEBOOK OG INSTAGRAM · 215
Den ekspressive funktion · 218
Den konative funktion · 233
De interaktive funktioner · 236
Den æstetiske funktion · 237
Den referentielle funktion · 241
Den fatiske funktion · 243
Den metakommunikative funktion · 246
Den intersemiotiske funktion · 249
Opsamling på analysen · 252
Overensstemmelse mellem afsenders intention og modtagers faktiske oplevelse · 253

ANVENDT OG ANBEFALET LITTERATUR · 257

STIKORDSREGISTER · 265

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Gratis læseprøve

Du kan finde en kort læseprøve samt bogens indholdsfortegnelse her

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik