FORORD 7
NIELS MØLGAARD OG BENNY BANG CARLSEN
1. SPROG OG KOMMUNIKATONSUNDERVISNING SPROG I DANSK FARVELØSE GRØNNE IDEER? 19
METTE VEDSGAARD CHRISTENSEN
Didaktiske grundsten: sprog som begreb 20
Sprogsyn i undervisningen: Sprog er strukturer og regler 23
Det danske sprogs struktur: Diderichsens feltskema 34
Sprog er betydning mellem mennesker: Funktionel grammatik 41
Afrunding 61
Studieopgaver til afsnit om strukturel grammatik 61
Studieopgaver om Diderichsens feltskema 65
Studieopgaver til SFL 66
Litteratur 68
2. LÆSNING OG LÆSEUNDERVISNING VIDEN
OM UDVIKLING AF LÆSEKOMPETENCER 73
INGER MAIBOM OG HENRIK BALLE NIELSEN
Teorier om læsning 73
Læsestrategier 86
Læsningens didaktik 96
Læremidler til læseundervisningen 103
It som læringsressource i undervisningen 106
Test og evaluering 109
Sammenhænge mellem læsning og skrivning 120
Studieopgaver 128
Test 2 133
Test 3 133
Litteratur 134
3. SKRIVNING OG SKRIVEUNDERVISNING
AT SKRIVE MED ET FORMÅL OG FOR RIGTIGE LÆSERE 143
CHARLOTTE REUSCH OG SOLVEIG TROELSEN
Dansklæreren som skrivelærer 143
Skriveundervisning på et forskningsbaseret grundlag 147
Elevtekstens bestanddele fra makro- til mikroniveau 152
Sofie skriver fiktion analyse af to elevtekster 176
Æstetiske tekster gækkeri og omhu for detaljen 182
Funktionelle faktatekster 188
Opgavespiralen et didaktisk værktøj 189
Studieopgaver 191
Litteratur 196
4. TEKSTER OG TEKSTUNDERVISNING
DET MULTIMODALE TEKSTBEGREB I DANSKFAGET 201
RASMUS FINK LORENTZEN OG ANNE AGGER
Den multimodale tekst et aktuelt tekstbegreb 202
Billedanalytiske begreber: Ikon, indeks og symbol 210
Multimodale tekster i kontekst 220
Analyser af multimodale elevtekster 236
Fagdidaktiske overvejelser 252
Studieopgaver 254
Litteratur 261
DANSK, 1.-6. KLASSETRIN
uddrag af Bekendtgørelsen 2013 265
ORDFORKLARINGER 269
FORFAT TERE 285
INDEKS 289