Form og medie

Denne bog handler om, hvordan vi fra sociologien kan analysere afhængigheder og forbindelser mellem radikalt forskellige iagttagere såsom organisationer, algoritmer, mennesker og organismer.

I bogen foreslår Niels Åkerstrøm Andersen at bruge begreberne medie og form som analysestrategi. Medier repræsenterer forskellige horisonter af løst koblede muligheder. Form realiserer, vælger ud og fryser muligheder fast. Disse begreber er helt generelle og samtidig tvinger de en til at være konkret i ens empiriske analyser.

I dag foldes former og medier på nye måder, og sociale iagttagelser bliver afhængige af ikke-sociale iagttagelser. Det gælder for eksempel, når man i skolen gør pædagogiske vurderinger af elever afhængig af adaptive algoritmers iagttagelse af den enkeltes læringsmønstre.

Analysestrategien tager udgangspunkt i Fritz Heider, Bernd Herzogenrath, Walter Seitter og Niklas Luhmann. Udover Åkerstrøms eget kapitel indeholder bogen således oversatte nøgletekster af Heider, Herzogenrath og Seitter, der nu for første gang foreligger på dansk.

Bogen henvender sig til alle med en sociologisk interesse for former og medier, hvad enten udgangspunktet er organisationer, arkitektur, politik, velfærd, kommunikation eller medieteori.

Køb bogen

  • Bog (Softcover m. flapper)
    1. edition (2019), 138 pages
    ISBN: 9788776831776
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. edition (2019), 138 pages
    ISBN: 9788776831813
    Studiepris
    129,-
    Buy this product

Anmeldelser

Medier

"CBS-professor Niels Åkerstrøm Andersen er en af landets førende og mest produktive systemteoretikere. Igennem mere end 20 år har han fodret den danske offentlighed med analyser, stærkt inspireret af den tyske sociolog og systemteoretiker Niklas Luhmann.

Denne gang har Åkerstrøm skrevet en smittende nørdebog om de forskningsmæssige gevinster ved at have et vågent analytisk øje for forskellen på form og medie.

(...)Summa summarum: Det er skønt at leve i et land, hvor det er mediemæssigt muligt at udgive så smal, inciterende og formbevidst tænkning på skrift." - Steen Nepper Larsen, Information.

Indholdsfortegnelse

Forord  7

Indledning  9

KAPITEL 1
Ting og medie 27
Fritz Heider

KAPITEL 2
Mediers materialitet - stof som medie 67
Bernd Herzogenrath

KAPITEL 3
Mediernes (meta)fysik 73
Walter Seitter

KAPITEL 4
Blæsten kan man ikke få at se - form og medie som analytik 81
Niels Åkerstrøm Andersen

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Amalie Hypolit på ahy@samfundslitteratur.dk