Bogcover til Tværmedial kommunikation
Kig i bogen

Tværmedial kommunikation

Producent-, bruger- og hverdagsperspektiver

Dagens medievirkelighed er kendetegnet ved en mangfoldighed af medier, som især i kraft af mediernes digitalisering kan krydsforbindes på forskellige måder, og hvor forskellige medier ikke blot er til stede samtidigt, men også fungerer i sammenhæng: Tværmedial kommunikation!

TVÆRMEDIAL KOMMUNIKATION beskriver, hvordan den nye medievirkelighed fungerer, og den analyserer de nye medielogikker der er på spil og tilbyder tre perspektiver på tværmedial kommunikation: et producentperspektiv, hvor fokus er på meningsproducerende koordineret anvendelse af flere medier til kommunikation; et brugerperspektiv, hvor fokus er på meningsgivende (for)brug af indhold fra flere medier; et hverdagsperspektiv, med fokus på meningsgivende brug af kombinationer af forskellige medier i forskellige hverdags praksisser.

Bogen retter sig mod forskere, der beskæftiger sig med tværmedial kommunikation, men også mod undervisere og studerende, såvel som praktikere indenfor dette felt. Den bygger på flere års forskning i og erfaring med at undervise i, hvordan medier kan bringes til at spille sammen i effektiv kommunikationsplanlægning.

Bogen kan fungere som grundbog på uddannelser, der beskæftiger sig med medier og kommunikation og har fokus på, hvordan forskellige medier effektivt kan spille sammen i tværmediale strategier indenfor både interne og eksterne kommunikationssituationer i virksomheder, institutioner og organisationer.

Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    1. udgave (2018), 173 sider
    ISBN: 9788759327494
    Academic Books
    218,-
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. udgave (2018), 173 sider
    ISBN: 9788759332535
    Academic Books
    180,-
    Buy this product

Anmeldelser

Medier

Bogen er en fortætning og komprimering af en kæmpe indsigt og viden, og dens klare formidlende sprog, gør den velegnet som lærebog.

Det teoretiske stof formidles glimrende ved hjælp af en række enkle og sigende cases så som analyser af serierne Skam og Forbrydelsen og et tværmedialt produkt som X Factor. Alle producerer en række forskellige medialiteter og platforme, hvilket afføder en cirkulation og recirkulation af begivenheden mellem TV, TVkanalernes hjemmesider og de sociale medier. - Erik Exe Christoffersen, PERITPETI tidsskrift for dramaturgiske studier

Indholdsfortegnelse

Introduktion 7
   Bogens videnskabelige fundament 8
   Bogens anvendelse 9
   Bogens opbygning 9
   Tak til 11

1. Indledning 13
   1.1. At forstå tværmedial kommunikation ud fra et producent- og et brugerperspektiv 13
   1.2. Hvordan forstår man konceptet cross-media communication? 18
   1.3. Medieudvikling: digitalisering, mediekonvergens 28
   1.4. Beslægtede begreber 31

2. Tværmedial kommunikation i et producentperspektiv 37
   2.1. At være der, hvor brugerne er - og give brugerne det, de vil have 37
   2.2. Den politiske kommunikation på tværs af medier 49
   2.3. Nyhedsproduktion som tværmedial kommunikation 54
   2.4. Tværmedial markedsføring og branding 59
   2.5. Underholdning på tværs af medier 67
   2.6. Tværmedialitetens betydning for producenterne 76

3. Tværmedial kommunikation i et brugerperspektiv 85
   3.1. Brugerens roller 85
   3.2. Præsentation af fem forskellige brugermodi 93
   3.3. Nyhedsbrug på tværs af medier 98
   3.4. Det brugerskabte oplevelsesunivers 103
   3.5. Second screen-mediebrug 110

4. Tværmedial kommunikation i et hverdagsperspektiv 117
   4.1. Medier i hverdagen 117
   4.2. Mediernes rolle i hverdagens rutiner 123
   4.3. Den tværmediale turist 126
   4.4. Demokratisering og medborgerskab på tværs af medier 131
   4.5. Det tværmediale handlingsrum i krisesituationer 138

5. Hvordan kan man analysere tværmedial kommunikation? 147

Referencer 157

Indeks 171

Køb for Buy this product

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Gratis læseprøve

Du kan finde en kort læseprøve samt bogens indholdsfortegnelse her

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik