Læringsorienterede kursusdesign er en håndbog i kursusplanlægning og i udformning af studieordninger for undervisere, studieledere og uddannelsesledere ved universitetsuddannelserne.
Håndbogen giver tips og gode råd til formulering af læringsmål og til valg af relevante undervisnings- og eksamensformer, på en måde så der skabes konstruktiv sammenhæng mellem Kvalifikationsrammens slutmål, de enkelte uddannelsers kompetenceprofiler, konkrete uddannelseselementers læringsmål, undervisningsformer og eksamensformer.
I bogen kan undervisere, studieledere og uddannelsesledere finde konkrete forslag til:
- Hvordan man formulerer klare læringsmål
- Hvilke eksamensformer som er relevante i forhold til forskellige læringsmål
- Hvordan man udvikler og varierer sin brug af eksamensformer
- Hvilke undervisningsformer der understøtter læringsmålene og aktiverer de studerende
- Hvordan man bruger feedback og peer feedback til at understøtte læring
- Hvad der kendetegner en god studieordning og en god kursusbeskrivelse.
Bogen har masser af eksempler, forslag og tjeklister, der er lette at implementere og integrere i konkrete uddannelser, fx i diskussioner og beslutninger om kompetencebeskrivelser, læringsmål, undervisningsformer og eksamensformer, der er uddannelsesrelevante og læringsorienterede.