Bogcover til Fremmedsprog i gymnasiet
Kig i bogen

Fremmedsprog i gymnasiet

Teori, praksis og udsyn

Sprog er betydning og indsigt. Både i undervisningen, i erhvervslivet, i kulturen og i den helt almindelige menneskelige kommunikation. Stærke sprogkompetencer skal understøtte personlig interkulturel kompetence, frugtbare kulturmøder og en nuanceret internationalisering. Sprog giver adgang til verden og til gensidig forståelse.

Denne bog handler om sproglæring og sprogundervisning. Den er blevet til som udløber af et samarbejdsprojekt mellem sproglærere i gymnasieskolen og sprogforskere fra universitetet, og den udfordrer sprogfagenes sædvanlige mønstre for at nå frem til andre og nye livskraftige indsigter og praksisser, på baggrund af forskningsbaseret viden.

Forfatterne når vidt omkring inden for sprogundervisningen. De tager fat på nogle af sprogfagenes kerneområder i dag, på sprogfagenes rolle i fagrækken, på innovativ undervisning, med og uden teknologi og digitale medier.

I bogen understreges det, hvor betydningsfuld lærernes grundlæggende sprogsyn og læringssyn er. På den baggrund kan man i bogen finde inspiration til at arbejde med kommunikative og kognitive tilgange til sproget, opgavetyper, feedback, sprogfærdigheder samt interkulturel kompetence. Motivation, progression, differentiering og lærernes professionelle udvikling står ligeledes centralt i bogen.

Endelig tager forfatterne fat på sprogenes rolle i overgangen til andre fag og på sprogenes generelle betydning for livet uden for skolen.

Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    1. udgave (2014), 340 sider
    ISBN: 9788759318805
    Academic Books
    319,-
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. udgave (2014), 340 sider
    ISBN: 9788759320884
    Academic Books
    229,-
    Buy this product

Anmeldelser

Underviser

"Det er med en vis stolthed, at man som sproglærer lægger ?Fremmedsprog i gymnasiet ?fra sig efter endt læsning. Her er den lærebog, som er oplagt pensum på teroretisk pædagogikum, hvor indholdet i langt højere grad end tidligere skal være fagdidaktisk. Her er den inspiration, man som sproglærer har brug for i den daglige undervisning." - Anglo Files, maj 2015

Indholdsfortegnelse

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

FORORD 9

DEL 1. DEN SPROGDIDAKTISKE RAMME 13

1 Perspektiver på profil og kernefaglighed 15

2 Sprogsyn og læringssyn 21

3 Metoder og tilgange 35

4 Fokus på form 43

5 Progression 55

6 Elevautonomi og differentiering 69

7 Motivation 83

DEL 2. DEN KOMMUNIKATIVE SPROGUNDERVISNING I PRAKSIS 95

8 Den kommunikative undervisning 97

9 Mundtlig sprogproduktion 103

10 Skriftlighed 115

11 Feedback 131

12 Tasks 141

13 Ord og tekst 157

14 Litteraturforståelse 169

15 Faktatekster 181

16 Det digitale læringsrum 193

DEL 3. RAMMER OG UDSYN 217

17 Interkulturel kompetence 219

18 Kreativitet og innovation 231

19 Alle fag er sprogfag 237

20 Lærerens faglige udvikling 245

 

LITTERATUR 251

Køb for Buy this product

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Gratis læseprøve

Du kan finde en kort læseprøve samt bogens indholdsfortegnelse her

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik