Bogcover til Den fælles dagsorden og alle de andre
Kig i bogen

Den fælles dagsorden og alle de andre

Nyhedsmediernes dagsorden er et vigtigt udgangspunkt for den demokratiske samtale i Danmark. Samtalernes kerne består af en begrænset mængde af fælleshistorier, som går igen på tværs af medieplatforme, og derudover en række historier, der lever og dør på forskellige platforme og i forskellige nicher. Så langt er journalister, politikere og borgere enige.

Der er imidlertid også en række sprækker i den fælles dagsorden. Borgerne prioriterer til en vis grad andre historier end journalister og politikere, og der kan spores forskelle i de tre gruppers syn på journalister og nyhedsmediers rolle. Samtidig bruges sociale medier i stigende grad til andre dagsordener eller til at kommentere aktivt på de historier, nyhedsmedierne vælger at dele.

Bogen går i dybden med nogle af de stofområder, som normalt får mindre opmærksomhed fra forskningens side, fx sportsjournalistik og kendisjournalistik. Desuden er der mere komplekse problemstillinger, såsom hvordan nyhedsmedierne beskriver finanskrisen og flygtninge/indvandrere, i fokus.

Den fælles dagsorden og alle de andre er den tredje bog, der baserer sig på analyser af medieindhold m.m. i nyhedsugen, uge 46. Bogen er skrevet af en lang række forskere fra journalistik og kommunikation på RUC og kombinerer analyser af medieindhold på tværs af nyhedsmedier og sociale medier vha. surveyanalyser af både journalister, politikere og mediebrugere.

Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    1. udgave (2016), 339 sider
    ISBN: 9788759322116
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. udgave (2016), 339 sider
    ISBN: 9788759327166
    Academic Books
    244,-
    Buy this product

Indholdsfortegnelse

Forord · 11

Indledning · 15

Udviklingen i nyhedsugen 1999-2012 · 17

Udviklingen i antallet af journalister · 20

Bogens struktur · 21

Litteratur · 23

Del I: Kampen om dagsordenen 25

Mediernes, politikernes og borgernes dagsorden · 29

Mark Blach-Ørsten og Ida Willig

Nyhedsforbrug som handlerum i hverdagen · 41

Bente Halkier

Gamle og nye nyhedsplatforme og brugere i bevægelse · 61

Kim Schrøder

Indledning · 61

Facebook-debatter hvem sætter dagsordenen? · 83

Jannie Møller Hartley og Mads Kæmsgaard Eberholst

Visuel remediering af de danske netaviser · 105

Lisbeth Thorlacius

Del II: Dem og os 131

Juletræssagen en kritisk analyse af problemer, ansvar og repræsentation · 133

Rikke Andreassen

Debat om hormoner og operationer. Brugen af Facebook som alternativ nyhedskilde og redskab til politisk  mobilisering i Caspian-sagen · 157

Tobias Raun

Nærhed og distance: Død og sorg i ind- og udland · 177

Nina Blom Andersen

Finanskrisemonstret og de brave danskere en framinganalyse af danske avisers fremstilling af

finanskrisen · 195

Hanne Jørndrup

Del III: Publicistiske kvaliteter 215

Tavshedens mester: BT s dækning af Bjarne Riis-sagen · 219

Karsten Pedersen og Niels Hofma

Kulturjournalistikkens dagsordener og dagsordensættere på tværs af platforme: Mere af det samme eller øget mangfoldighed? · 243

Nete Nørgaard Kristensen

Mere end sex og kongelige: Kendisjournalistik som nyhedsgenre · 263

Maria Bendix Olsen og Mark Blach-Ørsten

Det hjemløse klima · 285

Pernille Almlund og Oluf Danielsen

Museerne imellem spin og journalistik · 303

Oluf Danielsen

Tycho Brahes gravåbning: Medialisering af forskning i danske aviser · 321

Sanne Knudsen

Køb for Buy this product

Pensumeksemplar

Som underviser, har du mulighed for at anmode om et eksemplar af denne titel

Gratis læseprøve

Du kan finde en kort læseprøve samt bogens indholdsfortegnelse her

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik