Denne bog er en grundig introduktion til journaliststuderendes praktiktid. Hovedtemaerne er: Hvordan bliver man socialiseret ind i organisationens kultur? Hvad er læring og feedback, og hvordan lærer forskellige praktikanter bedst? Hvordan får praktikanter ideer til historier, hvordan præsenterer de ideerne for redaktøren, og hvad udgør egentlig den gode historie i praktiktiden?
Bogen indeholder viden om, hvordan det er at være i praktik på en mediearbejdsplads og kombinerer det med forskning og teorier om de emner, som er de væsentligste i praktiktiden.
Journalist i praktik sammentænker teori og praksis, uddannelse og praktik, så man som praktikant får den mest relevante viden om praktikken. Bogen er en lærebog og indeholder derfor efter hvert kapitel også forslag til analyse, så man får redskaber til at analysere og reflektere over egen praksis.
Bogen vil kunne hjælpe både praktikanter, praktikantvejledere og undervisere på uddannelsessteder, der ønsker at forholde sig åbent, reflekterende og måske i nogle tilfælde kritisk til praktikforløb i det danske uddannelsessystem.
Hjemmesiden www.praktikantvejleder.dk rummer materiale om praktikantvejlederes og underviseres arbejde med praktikanter: Eksempler, uddybende materiale, modeller og værktøjer, som understøtter undervisning og vejledning.