I skolen skal eleverne lære at skrive gode tekster. Det skal de bruge i mange situationer som private personer, som medborgere, i job og fritid og i fortsat uddannelse. Og de skal prøves i det ved udgangen af 9. klasse.
Bogens første del belyser undervisning i skriftlig fremstilling fra forskellige vinkler:
- Hvad er det, eleverne skal lære, og hvad er meningen med det?
- Hvordan kan læreren tilrettelægge undervisning i skriveprocessens forskellige dele, vejlede og give feedback?
- Hvordan kan man skabe en progression i undervisningen fra 1. til 9.?
- Hvordan kan man med inspiration i taksonomier beskrive faglige niveauer?
- Hvordan kan læreren og eleverne arbejde med kriterier for vurdering af tekster med henblik på 9.-klasseprøven?
Bogens anden del består af kapitler, der hver har et forslag til, hvordan læreren kan tilrettelægge et undervisningsforløb i skriftlig fremstilling. Forslagene tager udgangspunkt i Fælles Måls kompetenceområde Fremstilling fra 1.-9. klasse og inddrager også kompetenceområdet Læsning. De enkelte kapitler bygger på bogens første del, men kan læses uafhængigt af hinanden, alt efter hvilket trin man har brug for forslag til.
At skrive med mål henvender sig til lærere, vejledere og studerende.