Bogcover til Sprogvurdering af 2-årige
Kig i bogen

Sprogvurdering af 2-årige

Den tidlige sprogudvikling får ofte betydning for, hvordan både tale- og skriftsproget udvikler sig hos barnet senere i livet, og den kan endda indvirke på barnets udvikling af sociale kompetencer. Pædagoger og andre fagpersoner spiller en central rolle i denne sammenhæng, da de ofte er de første, der får øje på forsinkelser eller andre afvigelser i sprogudviklingen.

I denne bog har vi valgt at sætte fokus på 2-årsalderen, fordi man allerede fra dette tidspunkt har et ret solidt grundlag for at vurdere, om barnets sprog er alderssvarende. Vi gennemgår, hvordan en typisk sprogudvikling ser ud i denne alder, hvad der er typiske tegn på et forsinket sprog, samt hvilke materialer pædagoger, sprogpædagoger, konsulenter og logopæder har til rådighed, når de skal udrede en 2-årig.

Herudover kigger vi på væsentlige miljømæssige faktorer, som kan styrke det sprogpædagogiske arbejde i vuggestuen, bl.a. hvordan leg kan understøtte sprogudviklingen. Endelig beskæftiger vi os med, hvordan man kan udvikle handleplaner og et produktivt samarbejde med forældre.

Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    1. edition (2017), 115 pages
    ISBN: 9788759323939
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. edition (2017), 115 pages
    ISBN: 9788759326688
    Buy this product

Anmeldelser

Underviser

"Jeg synes, bogen er kort, klar, præcis og med et tilpas fagligt niveau til pædagoguddannelsen. Den udfylder et hul med dens klare gennemgang af forskellige former for sprogvurderinger og giver gode handleforslag til praktikeren." - Kirsten Rigbolt, Lektor, Pædagoguddannelsen UCSJ

Indholdsfortegnelse

Indhold

Forord 9
Om at være professionel 9
Professionalisering af pædagogprofessionen 11
Sammenfatning 12

Forfatternes forord 15

Indledning 17

1. Sprogudvikling i 0-2-årsalderen hos et- og tosprogede børn 21
Børn med flere sprog 24
Familiære dispositioner 27
Miljø og sprogudvikling 30
Typisk sprogudvikling hos børn på 2 år 32
Leg 34

2. Prædiktorer 37
Pædagogisk indsats 40
Strukturerede indsatser 42

3. Sprogvurdering af børn 47
Vurdering af børn 49
Hvad er en sprogvurdering? 52
Hvem skal screene barnet? 54
Kvalitetskriterier 55
Børn med flere sprog 57
Vurdering af barnets spontantale 60
Vurdering uden barnets deltagelse 61

4. Materialer til udredning af småbørn 63
Screeninger 65
 TRAS 66
 Småbørn med tale- og sprogproblemer 66
 Dialogkort 67
 EVA 2-års talescreening 67
 Sprogets milepæle 68
 CDI-forældrerapporten 68
Test 69
 Bayley 69
 Bracken 70
 EOWPVT-4 70
 ROWPVT-4 71
 PPVT-4 71
 Børnemiljøevalueringer 72
 ITERS 73
Opsamling 73

5. Pædagogiske indsatser til brug i handleplaner 75
Pædagogiske aktiviteter og værktøjer 84
 Børnerelaterede udstillinger 85
 Bøger 85
 Finmotorisk leg 86
 Krea 86
 Musik og bevægelse 86
 Klodser 87
 Rollelege 87
 Natur og science 87
 Grovmotorik 88
Et tilbud med variation styrker læring 89

6. Handleplan 91

7. Samarbejde med forældre 99

8. Afsluttende ord 105

Litteratur 109

Indeks 115

Køb for Buy this product

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Gratis læseprøve

Du kan finde en kort læseprøve samt bogens indholdsfortegnelse her

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik