INDHOLD
Introduktion   10
Bogens baggrund   11
Relevans   11
Kvalitet   12
Målgrupper   13
Kapitel 1 · Behovet for brugeruddannelse   14
Indledning   15
Argumenter imod brugeruddannelse   15
Brugervenlighed   15
It-kompetence   15
Specialdesignede systemer   15
Rutine   16
Nye versioner   16
Argumenter for brugeruddannelse   16
Nye forretningsgange   17
Opstramning af forretningsgange   17
Manglende incitamenter   18
Kompleksitet   18
Udnyttelse af potentialet   19
Optimering af ressourceanvendelse   19
Tryghed   19
Konklusion: Er brugerkurser nødvendige?   20
Kapitel 2 · Hands-On-undervisning   22
Indledning   23
Den traditionelle model   24
Hukommelsesproblemet   24
Stoftrængsel   25
Kommandoer   25
Detaljer versus forståelse   26
Sekvenser versus overblik   26
Afhængighed   26
Konklusion: En problematisk model   27
Herskin-konceptets fundament   27
Mål   27
Basis   28
Strategi   28
Hands-On med Herskin-metoden   28
NavigationsSeddel   29
Oplæg   30
Problem (P1)   31
Principper (P2)   32
ProcedureOverblik (P3)   34
Opgave   35
Opsamling   36
Hands-On: Programmeret dynamik   36
Kapitel 3 · Herskin-konceptet
  et samlet pædagogisk koncept   38
Indledning   39
Brugeruddannelsen   39
Overordnet strategi   39
Pædagogiske principper   40
Skabeloner   41
Teknikker   42
Materiale   42
Opsamling   43
Udviklingsmetoden   43
Opsamling   45
Implementeringen   45
Hvorfor er det en fordel med et pædagogisk koncept?   46
Kapitel 4 · Planlægning af Hands-On   48
Indledning   49
Planlægningsprincipper   49
Pointer   50
Forståelsesværktøjer   51
Planlægningsmodellen   52
Planlægningens faser   53
Kapitel 5 · Forståelsesværktøjer   54
Indledning   55
Differentiering og synkronisering   55
Synkronisering af underviserne   56
Historien som værktøj   57
Design af historien   58
Visualisering som værktøj   59
Den visuelle kanal   59
Fordele ved den visuelle kanal   60
Design af visuelle forklaringer   62
Sandhedens øjeblik   63
Valg af medier   64
PowerPoint eller tavle   64
Tavleteknik   66
Flipover   67
Andre værktøjer   67
Opsamling   68
Kapitel 6 · NavigationsSedler   70
Indledning   71
Erfaringer med brugerdokumentation   71
Designet   72
Principper   75
Anvendelse på kurset   76
Anvendelse efter kurserne   77
Anvendelse uden kurser   77
Opsamling   78
Kapitel 7 · Kursusintroduktionen   80
Indledning   81
Kursusintroduktionens formål   81
Kursusintroduktionens struktur   82
Blok 1: Baggrund   83
Blok 2: Systemintroduktion   84
Blok 3: Introduktion til brugerkurset   85
Blok 4: Appetizer   85
Opsamling   86
Kapitel 8 · Andre skabeloner   88
Indledning   89
Hands-On-varianter   89
Variant 1: Tidlig procedure   90
Variant 2: Todelt principfase   91
Variant 3: Biografmodellen   92
Teoriskabeloner   92
Helhed-før-del-skabelonen   93
Den eksemplariske model   94
Demoskabelonen   96
Demoteknik   97
Opsamling   99
Kapitel 9 · Brugerkursets arkitektur   100
Indledning   101
Kursets varighed og timing   101
Kursets indhold   102
Kursets logik   103
Opsamling   104
Kapitel 10 · Kursusudvikling   106
Indledning   107
Organisering   107
Udviklingens faser   108
Udvikling af Hands-On-oplæg   111
Resterende udvikling   113
Kaskademodellen   113
Opsamling   115
Kapitel 11 · Dokumentation   118
Indledning   119
Kursistmateriale   119
Baggrunden for manuskriptmetoden   120
Manuskriptet   121
Anvendelse af manuskriptet   123
Versionering   124
Opsamling   124
Kapitel 12 · Herskin-metodens fordele   126
Indledning   127
Brugerne   127
Underviserne   128
Kaskadeunderviserne   129
Projektledelsen   129
Topledelsen   130
Opsamling   132