Hvordan kan man forstå, analysere og arbejde med læring i arbejdslivet?
Når læring går på arbejde tager udgangspunkt i Jean Lave og Etienne Wengers teori om, at læring finder sted gennem deltagelse i praksisfællesskaber. I bogen videreudvikles teorien med inspiration fra den amerikanske pragmatisme, hovedsageligt som John Dewey beskrev den. Pragmatisme er en filosofisk retning, hvor viden tager afsæt i kropslig og emotionel erfaring, der udvikles i en gensidig relation mellem handling og tænkning.
John Deweys forskning og liv var på mange måder flettet sammen med udviklingen af pragmatismen, som var forankret i sin tids videnskabelige landvindinger, evolutionslæren og den eksperimentelle psykologi, og bogen beskriver levende denne udvikling. Bogen rummer eksempler på analyser af læring i arbejdslivet samt præsenterer en model, som både indtænker arbejdets praksis, dets organisering og muligheden for at engagere sig og hele tiden lære.
Når læring går på arbejde, som udkom første gang i 2005, og har i denne 2. udgave været igennem en omfattende gennemskrivning og er på mange måder en helt ny bog.